Home » Stiinta » NASA vrea să folosească roboţi care îşi schimbă forma pentru a explora satelitul Titan al planetei Saturn

10.09.2019
Cercetătorii de la NASA au început deja să experimenteze cu diferite design-uri pentru aceşti roboţi.

Cercetătorii de la Jet Propulsion Laboratory, unul dintre laboratoarele NASA, experimentează cu o o serie de roboţi care îşi pot schimba forma şi care, conform experţilor, ar putea reprezenta viitorul explorării spaţiale, permiţând trimiterea unor misiuni care să studieze zone cu condiţii extreme, precum peşterile şi vulcanii de pe Titan, unul dintre sateliţii planetei Saturn, notează Space.

Cercetătorii de la NASA descriu designul primelor prototipuri ca fiind „o combinaţie între o dronă şi o cuşcă de hamster”. Aceştia vor ca, atunci când este nevoie, roboţii să poată să se împartă în două, fiecare dintre cele două jumătăţi fiind echipată cu o elice pentru propulsie. Oamenii de ştiinţă sunt de părere că folosirea în tandem a mai multor astfel de roboţi ar putea creşte capacitatea acestora de a explora mai multe tipuri de teren.

Oamenii de ştiinţă au numit acest proiect „Shapeshifter” şi speră să producă prototipuri funcţionale ale unor roboţi autonomi, numiţi „coboţi” care se pot uni într-un ansamblu mai mare. Cercetătorii vor ca aceşti coboţi să se poată deplasa împreună sau în mod independent, în funcţie de provocările terenului pe care îl vor explora.

NASA vrea ca astfel de roboţi să fie folosiţi pentru a explora lacurile de hidrocarburi sau peşterile de pe Titan. Acest satelit a fost ales deoarece, după cum au arătat datele oferite de către misiunea Cassini, acest satelit şi planeta noastră se aseamănă în câteva aspecte surpinzătoare. Sub atmosfera satelitului Titan, instrumentele au arătat că se află un ciclu al metanului şi etanolului care pare că se aseamănă cu cel al apei de pe Terra.

„Avem o cantitate limitată de informaţii cu privire la compoziţia suprafaţei. Zone muntoase, lacuri din metan sau criovulcani, toate acestea s-ar putea afla acolo, dar nu ştim cu exactitate”, explică Ali Agha, cercetător-principal al JPL. „Ne-am propus să creăm un sistem care poate fi versatil şi care poate face trecerea de la un teren mediu la altul şi care poate fi îndeajuns de compact pentru a fi lansat cu o rachetă”, a mai explicat Ali Agha.

Agha a explicat că viitoarele misuni pe Titan ar putea să transporte o „regină” a acestor roboţi care să îi alimenteze şi care să le controleze mişcările. De asemenea, Agha este de părere că roverul care va avea această funcţie va putea fi echipat cu o serie de instrumente ştiinţifice suplimentare şi, atunci când situaţia o va cere, coboţii îl vor putea transporta către o nouă locaţie.

Blue Origin îi va duce în spațiu pe Michael Strahan și pe fiica lui Alan Shepard