Home » Stiinta » Două găuri negre supermasive au fost surprinse de astronomi în timp ce se ciocnesc. FOTO

Mihaela STOICA 01.09.2020
Unirea a două galaxii durează mai mult de un milliard de ani, dar în constelaţia Ophiuchus (denumită şi Ofiucus), situată la o distanţă de 400 de milioane de ani lumină de Terra, două galaxii sunt pe cale de a deveni una singură.

Cele două galaxii se află într-un proces violent de contopire, iar astronomii estimează că va dura circa 10 – 20 de milioane de ani pentru a fuziona complet. La acel moment vor forma o nouă galaxie, denumită de astronomii din prezent NGC 6240, potrivit Business Insider.

Ambele galaxii conţin câte o gaură neagră super masivă, situată în centru, care se vor uni la rândul lor.

Întregul proces este greu de înregistrat de camerele sateliţilor şi telescoapelor din cauza gravitaţiei extrem de puternice a găurilor negre, astfel că astronomii care încercă să le vadă se bazează pe lumina din materia aspirată, înainte de a dispărea complet.

O echipă internaţională de astronomi a înregistrat recent o imagine clară a două găuri negre supermasive prinse în coliziunea galactică care va forma galaxia NGC 6240.

Imaginea a fost înregistrată şi prelucrată cu ajutorul Interferometrului astronomic din deşertul Atacama (Atacama Large Millimeter Array – ALMA), o reţea de 66 de radiotelescoape din nordul statului Chile, creat printr-o colaborare ştiinţifică cu instituţii din Europa, America de Nord, Asia şi Chile. Acesta observă stele îndepărtate şi planetele din jurul lor.

NGC 6240 aşa cum se vede cu ALMA (dreapta sus) şi Telescopul spaţial Hubble (dreapta jos) / Credit foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), E. Treister; NRAO/AUI/NSF, S. Dagnello; NASA/ESA Hubble

Astronomii care au obţinut această imagine au prezentat-o, alături de un studiu, la întâlnirea anuală a Societăţii Astronomice Americane care a avut loc recent în Honolulu, Hawaii.

Gazul strălucitor din găurile negre

Găurile negre nu sunt vizibile în fotografie, însă poate fi văzut gazul strălucitor care le înconjoară (partea albastră din imagini).

Gazul este localizat în „sfera de influenţă” a găurii negre, regiunea cea mai ascunsă a galaxiei, unde gaura neagră este forţa gravitaţională dominantă. Cele două găuri negre se alimentează cu gaz, ceea ce duce la creşterea lor pe măsură ce galaxiile se unesc. Imaginile anterioare (realizate inclusiv cu ajutorul telescopului Hubble) nu au surprins acest gaz într-un asemenea detaliu. Ezequiel Treister, profesor asociat de atronomie la Pontificia Universidad Católica din Santiago, Chile, a precizat că gazul nu formează un disc rotativ, aşa cum alţi oameni de ştiinţă au anticipat. Potrivit acestuia, o parte din gaz este ejectat în afară cu o viteză de până la 500 de kilometri pe secundă. „Nu ştim încă ce provoacă aceste ieşiri”, a precizat Ezequiel Treister.

Gazul care nu este eliminat din sfera de influenţă va fi probabil absorbit în gaura neagră.

Găurile negre sunt mult mai mici

Din fotografie, astronomii au observat şi faptul că o mare parte din gaz a rămas blocat în sferele de influenţă în loc de găurile negre. Acest lucru indică că găurile negre sunt mult mai mici decât oamenii de ştiinţă au anticipat. Anterior, astronomii au crezut că găurile negre supermasive din galaxia NGC 6240 aveau o masă echivalentă cu 1 miliard de sori, însă noua imagine indică faptul că nu depăşesc câteva sute de milioane de sori.

Descoperirea sugerează şi că implicarea găurilor negre în alte coliziuni galactice ar putea fi mult mai mică decât se credea.

O companie vrea să plătească o persoană pentru a viziona 13 filme de groază. Suma pe care o va achita