Home » Știință » O stea se deplasează cu o viteză foarte mare după ce a fost ”lansată” de către gaura neagră din mijlocul galaxiei noastre

Publicat: 14.11.2019
Steaua S5-HVS1 se deplasează prin spaţiu cu o viteză de 6.000.000 km/h.

În urmă cu cinci milioane de ani, atunci când strămoşii noştri abia adoptau mersul biped, steaua S5-HVS1, care în prezent se află în constelaţia Cocorului, a fost „lansată în spaţiu de către Sagittarius A*, gaura neagră supermasivă din mijlocul galaxiei noastre, atingând o viteză de aproximativ 6.000.000 km/oră, fiind de 10 ori mai rapidă faţă de alte stele din galaxie, notează Space.

„Viteza stelei descoperite este atât de mare încât inevitabil va părăsi galaxia şi nu se va mai întoarce niciodată”, a explicat cercetătorul Douglas Boubert, de la Universitatea Oxford, co-autor al studiul în care este făcută publică descoperirea acestei stele.

„Acest lucru este super interesant, deoarece am bănuit de mult timp faptul că găurile negre pot expulza stele cu viteze foarte mari. Cu toate acestea, nu am avut niciodată o asociere fără echivoc a unei stele atât de rapide cu centrul galactic”, a explicat Sergey Koposov, autor principal al studiului şi cadru didactic al Universităţii Carnegie Mellon, Pennsylvania, Statele Unite ale Americii.

Steaua S5-HVS1 a fost identificată cu ajutorul Telescopului Anglo-Australian (AAT) şi cu ajutorul satelitului Gaia operat de către agenţia spaţială europeană şi reprezintă un exemplu care poate susţine una dintre ipotezele inaintate de către astronomul Jack G. Hills legată de modul în care o stea este aruncată în spaţiu ca urmare a interacţiunilor gravitaţionale între un sistem binar şi o gaură neagră supermasivă, aflată în centrul unei galaxii

Credit foto:Sergey Koposov

„Aceasta este prima demonstraţie clară a Mecanismului Hills în acţiune”, a declarat Ting Li, de la Universitatea Princeton. „Să vedem această stea este, într-adevăr, uimitor, deoarece ştim că trebuie să se fi format în centrul galactic, un loc foarte diferit de mediul nostru local. Este un vizitator dintr-un ţinut ciudat”.

Studiul a fost publicat în jurnalul Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Astronomii au realizat o descoperire care schimbă modul în care studiem stelele: proprietatea surprinzătoare a acestora