Home » Știință » Astronomii au descoperit, în premieră, oxigen molecular în afara Căii Lactee

Astronomii au descoperit, în premieră, oxigen molecular în afara Căii Lactee

Publicat: 23.02.2020
Această descoperire a fost făcută la 561 milioane de ani-lumină faţă de Terra.

Conform calculelor oamenilor de ştiinţă, oxigenul este al treilea cel mai comun element din Univers, pe primele două locuri aflându-se hidrogenul şi heliul; totuşi observaţiile efectuate de-a lungul timpului nu par a confirma aceste teorii. Folosind radioastronomia şi spectroscopia, cercetătorii au identificat doar de trei ori oxigenul molecular în afara sistemului nostru solar, o singură dată în afara galaxiei noastre, notează Science Alert.

Această descoperire neaşteptată a oxigenului molecular a fost realizată în galaxia Markarian 231, aflată la o distanţă de 561 ani-lumină faţă de Pământ. Această galaxie are în centrul său o gaură neagră activă şi un nucleu galatic activ extrem de luminos, ceea ce face din ea cel mai luminos obiect din Univers. Trebuie precizat faptul că observaţiile au arătat că Markarian 231 adăposteşte cel mai apropiat quasar de Calea Lactee şi că unii cercetători au teoretizat că, în loc de gaură neagră, în centrul acestei galaxii s-ar afla două găuri negre care se orbitează reciproc.

Oamenii de ştiinţă au teoretizat posibilitatea că forţele din nucleul galactic ar putea să ducă la descompunerea apei în elementele chimice componente şi de aceea au efectuat observaţii de-a lungul a patru zile pe mai multe lungimi de undă asupra galaxiei Markarian 231.

În comparaţie cu Calea Lactee, Markarian 231 este o gaalxie foarte activă, în unele dintre regiunile sale formându-se stele care pot atinge, în medie, 100 de mase solare, în timp ce, în cazul galaxiei noastre, noile stele pot atinge una-două mase solare.

Studiul a fost publicat în The Astrophysical Journal.

O galaxie cu nucleu dublu a fost descoperită în vecinătatea Căii Lactee