Home » Știință » Un compus experimental oferă rezultate pozitive în cazul unor patologii ale Alzheimerului

Publicat: 14.05.2020
Atunci când a fost testat pe şoricei compusul a dus la reducere inflamţiei şi a plăcilor de proteine care se formează în ţesuturile cerebrale.

Alzheimer este o maladie complexă, care aduce cu sine o serie de patologii: inflamarea ţesuturilor cerebrale, formarea plăcilor de proteine şi o serie de biomarkeri care se află în afara limitelor normale; un studiu recent prezintă rezultate pozitive asupra acestora, notează Medicalxpress.

Studiile arată faptul că aceste patologii sunt interconectate şi că formarea plăcilor de amiloide este augumentată de depunerea de proteine tau, iar acestea împreună duc la inflamarea ţesuturilor cerebrale. „Este posibil ca plăcile amiloide să declanşeze cumva agregarea proteinelor p-tau în mediul extracelular”, explică dr. Liviu Mirica, cercetător al Universităţii Illinois, care are origini româneşti. „Acest proces stimulează răspândirea şi formarea proteinelor tau în interiorul neuronilor, unde începe să se adune”.

Cercetătorul explică faptul că abordarea pe care au abordat-o majoritatea cercetătorilor a fost aceea de a „dizolva” aceste plăci de proteine, totuşi, după cum arată studiile, acestea tind să fie mai periculoase pentru creier atunci când sunt fragmente decât în forma lor de plăci. „Studiile au găsit dovezi solide conform cărora aceste peptide solubile sunt cele mai neurotoxice specii şi provoacă pierderea memoriei şi moartea celulelor neuronale. Formarea plăcii ar putea fi o încercare a creierului de a neutraliza ameninţarea”.

„Pentru a aborda aceste aspecte patologice diferite ale bolii Alzheimer, am dezvoltat un compus cunoscut sub numele de L1 care interacţionează cu diferite regiuni ale peptidei beta-amiloide, precum şi cu ioni metalici. Când a fost testat la şoareci predispuşi genetic să dezvolte patologii similare Alzheimerului, compusul nostru a putut traversa bariera sânge-creier, să reducă neuroinflamarea şi scade nivelul plăcilor de amiloid şi a agregatelor p-tau asociate cu aceste plăci”, notează cercetătorii.

Studiul a fost publicat în ACS Chemical Neuroscience.

O nouă boală este confundată adesea cu Alzheimerul. Ce este encefalopatia limbic-predominantă asociată vârstei?

Descoperire monumentală legată de Alzheimer: un test de sânge poate prezice boala cu 20 de ani înainte de apariţia simptomelor