Home » Stiinta » Care ar putea fi cel mai sigur loc de pe planeta Marte

Care ar putea fi cel mai sigur loc de pe planeta Marte

Ioana Matei 05.16.2020
Nu există loc sigur de campare pe Marte. Însă un grup de cercetători a identificat o posibilă ascunzătoare a viitorilor exploratori pe Planeta Roşie: un şir de canale formate de lavă, situat în Hellas Planitia - locul în care mai mulţi meteoriţi antici au lovit suprafaţa planetei.

Fiecare părticică din planeta Marte te-ar putea ucide. Suprafaţa sa este aridă, privată de oxigen şi lovită zilnic de radiaţii solare nefiltrate şi necruţătoare. Viitorii exploratori pe Planeta Roşie îşi vor pune viaţa în pericol atunci când se vor încumeta la o astfel de aventură. NASA are în spate decenii de experienţă în ceea ce priveşte transportul de oxigen, apă şi alimente în afara Pământului. Totuşi, pericolul cel din urmă, anume radiaţia, este o problemă mai greu de rezolvat.

Hellas Planitia oferă câteva avantaje protectoare: explorările NASA au arătat că locurile cele mai intens radiate pe Marte sunt la poli. Însă Hellas Planitia este situat în apropiere de ecuator. De asemenea, dintre toate locurile de pe Marte, depresiunea formată în urma lovirii suprafeţei de către meteoriţi este unul dintre cele mai adânci, având 7,152 metri adâncime. Asta înseamnă că exploratorii se pot aştepta la o doză de radiaţii mai mică, însă tot mai ridicată decât limita normală.

Totodată, în colţul de nord-est al depresiunii se află Hadriacus Mons. Acest munte a fost format ca urmare a erupţiei unui vulcan atunci când lava încă mai curgea prin interiorul planetei Marte, informează Live Science.

Căutând printre imaginile făcute de sonde în orbita lui Marte, cercetătorii au identificat mai multe astfel de lanţuri de cratere, dar şi alte dovezi ale existenţei scurgerilor de lavă în jurul Hadriacus Mons. Mai multe zone din jurul acestui munte par să fie „candidaţi” perfecţi pentru viitoarele misiuni de explorare, susţin cercetătorii. Iar pe Marte, din cauza gravitaţiei scăzute, simulările sugerează că aceste canele ar fi mult mai mare în comparaţie cu cele găsite pe Terra.

Sursa foto: The Journal of The Washington Academy of Sciences

Există şi alte posibile avantaje ale vieţii în canale, mai scriu cercetătorii. Dacă acestea ar putea fi sigilate, s-ar putea crea un mediu locuibil mult mai mare decât oricare altul transportat de pe Pământ. Precum adăposturile construite de oameni, aceste canale ar oferi protecţie şi faţă de micrometeoriţi, fluctuaţii de temperatură şi substanţe periculoase găsite în praful de pe suprafaţa lui Marte.

Astfel, viitori exploratori ar putea descoperi mult mai multe despre Planeta Roşie. „Canalele de lavă ar putea fi locaţii importante pentru observări directe şi studiul geologiei şi geomorfologiei marţiene, precum şi descoperirea potenţialului dezvoltării vieţii microbiene din istoria naturală a planetei Marte”, au mai scris cercetătorii.

Studiul a fost publicat în The Journal of The Washington Academy of Sciences.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Astronomii indieni au detectat o emisie de raze X provenind dintr-un sistem binar

Un meteorit căzut în Antarctica cuprinde elemente chimice de pe Marte, vechi de miliarde de ani

Care este natura spaţiu-timpului?

Astronomii au surprins o gaură neagră care a devorat atmosfera unei stele, lăsând în urmă doar nucleul acesteia