Home » Stiinta » Una din trei femei din Europa a moștenit o genă de la Neanderthali. Ce efect are asupra femeilor moderne

Autor: Ioana Matei 06.05.2020

Una din trei femei din Europa a moștenit receptorul de progesteron (PR), cunoscut și sub denumirea NR3C3, de la omul de Neanderthal. Aceasta este o variabilă genetică asociată cu fertilitate crescută, mai puține avorturi spontane și hemoragie scăzută în timpul nașterii.

Noul studiu care a ajuns la această concluzie a fost publicat în Molecular Biology and Evolution, de către cercetătorii de Institutul Max Planck pentru Antropologie Evoluționară din Germania și de la Insitutul Karolinska din Suedia.

„Receptorul de progesteron este un exemplu al variabilelor genetice avantajoase care au fost introduse la oamenii moderni prin combinarea cu Neanderthali și care au un efect și în zilele noastre”, a declarat Hugo Zeberg, unul dintre autorii studiului, transmite Science Alert.

Femeile din Europa au moștenit o genă de la Neanderthali

Progesteronul este un hormon care joacă un rol important în ciclul menstrual și în timpul sarcinii. Analizele de la 450.000 de participanți, printre care 244.000 de femei, arată că aproape una din trei femei din Europa a moștenit acest receptor de la Neanderthali. 29% dintre femeile europene poartă cu ele o „copie” a receptorului, în timp ce 3% au două „copii”.

„Numărul de femei care au moștenit această genă este de aproape 10 ori mai mare decât majoritatea varabilelor de la Neanderthali. Aceste descoperiri sugerează că variabila moștenită de la neandertali are un efect favorabil asupra fertilității”, a explicat Zeberg.

Efectul favorabil asupra fertilității pe care îl are receptorul de progesteron

Studiul arată că femeile care au variabila receptorului de la Neanderthali au tendința să aibă mai puține sângerări la începutul sarcinii, mai puține avorturi spontane. De asemenea, aceste femei nasc mai mulți copii.

Analizele moleculare au mai dezvăluit că aceste femei produc mai mulți receptori de progesteron în celulele lor. Asta ar putea duce la sensibilitate crescută la progesteron și protecție crescută împotriva avorturilor spontane și a hemoragiilor.

Studiul a fost publicat în jurnalul Molecular Biology and Evolution.

Cât de periculoase pot fi produsele pe bază de plante pentru femeile gravide