Home » Stiinta » O stea masivă dintr-o galaxie îndepărtată a dispărut fără urmă. Astronomii nu își pot da seama ce s-a întâmplat

Autor: Ioana Matei 07.05.2020
Sursa foto: ESO / L. Calçada

O stea de proporții uriașe și extrem de strălucitoare ar fi dispărut fără urmă, spun oamenii de știință.

Cazul este neobișnuit. Steaua uriașă din galaxia pitică Kinman PHL 293B, care era de 2,5 ori mai strălucitoare decât Soarele, a fost observată de cercetători timp de zece ani. Însă, atunci când astronomii au vrut să o verifice în 2019, au descoperit că steaua dispăruse.

Din fericire, astronomii de la Trinity College Dublin au câteva explicații pentru ce s-ar fi putut întâmpla.

O stea masivă din galaxia îndepărtată PHL 293B a dispărut fără urmă

Există două posibilități analizate de echipă în cele mai recente cercetări, publicate în jurnalul Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. În primul rând, steaua ar fi putut să-și micșoreze drastic luminozitatea și să fie acoperită de un nor uriaș de praf.

A doua posibilitate este mult mai misterioasă. Astronomii cred că steaua ar fi murit și s-ar fi transformat într-o gaură neagră fără să explodeze mai întâi într-o supernovă.

Dacă a doua posibilitate este adevărată, aceasta ar fi a doua supernovă eşuată pe care omenirea a descoperit-o până acum. Ambele posibilități coincid cu observațiile anterioare ale stelei și modelele computerizate.

Oamenii de știință au ratat o șansă unică

Este destul de dificil să aflăm ce s-a întâmplat cu adevărat. Evenimentul a avut loc în galaxia pitică PHL 293B, aflată la o distanță de 75 milioane de ani-lumină de Pământ. La o asemenea distanță, observarea stelelor individuale este imposibilă pentru că pur și simplu nu avem tehnologia necesară.

Indiferent de ce eveniment astronomic a avut loc, oamenii de știință au ratat șansa de a-și actualiza modelele făcute în funcție de stea. Totuși, oportunitatea de a investiga steaua dispărută compensează pentru pierderea suferită de cercetători, scrie Futurism.

„Am fost plăcut surprinși să vedem că semnătura stelei nu era prezentă în primele observații. Am sperat inițial să obținem observații de rezoluție mai înaltă care să se semene cu observările anterioare, pe care le-am fi putut folosi în modelele noastre”, a spus Andrew Allan, cercetătorul coordonator.

O stea în formare continuă să crească în ciuda predicţiilor făcute de către cercetători