Home » Știință » Un nou ocean este în proces de formare sub Africa. Ce spun oamenii de știință

Un nou ocean este în proces de formare sub Africa. Ce spun oamenii de știință

Sursa foto: Unsplash
Publicat: 23.07.2020

Plăcile tectonice care formează Africa se vor despărți atât de mult încât continentul va fi rupt în două bucăți. Vor trece între 5 milioane și 10 milioane de ani până ca acest lucru să aibă loc.

În regiunea Afar din nord-estul Etiopiei, placa tectonică Arabă, Nubian și Somaleză se îndepărtează încet una față de cealaltă, creând treptat o falie vastă și formând ușor un nou ocean.

„Putem vedea cum crusta oceanică începe să se formeze, pentru că este în mod semnificativ diferită față de crusta continentală prin compoziția și densitatea sa”, a declarat Christopher Moore, de la Universitatea din Leeds.

O oportunitate fără precedent pentru oamenii de știință

Oamenii de știință au suspectat de multă vreme că plăcile tectonice se îndepărtează, însă noi îmbunătățiri privind tehnologia GPS i-au ajutat să afle ce anume se întâmplă sub suprafața Pământului, potrivit Futurism.

Noul ocean va oferi geologilor o oportunitate fără precedent de a afla cum are loc o astfel de ruptură tectonică. În timp ce plăcile tectonice ale Terrei se află în mișcare constantă, oamenii de știință încă nu știu ce anume le îndepărtează unele de față de altele.

Cum ar putea fi explicată o astfel de ruptură tectonică

Teoria cea mai populară este că rocile masive și fierbinți „clocotesc” în mantaua Pământului chiar în locul unde cele trei plăci tectonice se întâlnesc, însă astfel de idei sunt extrem de dificil de demonstrat.

„Cu ajutorul măsurătorilor prin GPS, putem măsura rata cu care se deplasează plăcile tectonice până la câțiva milimetri pe an. Pe măsură ce avem și mai multe măsurători, putem înțelege mai bine ce se întâmplă”, a declarat Ken Macdonald, geofizician de la Universitatea din California.

Tone de motorină se îndreaptă spre ocean. Sateliții europeni au surprins amploarea dezastrului ecologic din Cercul Polar Arctic