Home » Istorie » Continentul aflat sub Noua Zeelandă a fost cartografiat pentru prima dată. Acum poți explora Zealandia

Autor: Ioana Matei 06.24.2020

Noi hărți interactive au dezvăluit Zealandia, continentul vast aflat sub Noua Zeelandă, așa cum nu a mai fost văzută până acum.

Deși oamenii de știință au știut despre existența sa de zeci de ani, abia în ultimii ani Zealandia a fost recunoscută public ca fiind continentul cel mai tânăr, mic, subțire și scufundat al planetei noastre.

La un anumit moment în istoria Pământului, masa întinsă se situa deasupra valurilor, răspândind animale și plante din Zealandia și Noua Caledonie până în estul Australiei.

Continentul scufundat sub Noua Zeelandă a fost cartografiat

Majoritatea grupurilor de dinozauri, inclusiv titanozaurii, cutreierau peisajul întins și plat. Astăzi, 94% din Zealandia este sub apă, iar dacă am seca oceanele am putea vedea continentul acoperind în jur de 4,9 milioane de kilometri pătrați din Pacificul de Sud.

Însă, cu ajutorul noilor hărți date publicități de GNS Science, precum și un website interactiv numit E Tūhura – Explore Zealandia, putem vedea mult mai detaliat continentul.

Hărțile dezvăluie forma de pe fundul oceanului, precum și originile tectonice ale continentului.

Atunci când supercontinentul Gondwana s-a descompus în alte cinci bucăți, a creat America de Sud, Africa, Antarctica, India, Australia și Zealandia.

Acest eveniment a avut loc progresiv de la 150 până la 50 de milioane de ani în urmă, precum un puzzle în sens invers. Totuși, multe indicii au fost ascunse, iar geologii au reușit cu ajutorul lor să refacă marele puzzle.

Cum a apărut Zealandia

Geologia Zealandiei a fost extrem de similară cu cea a foștilor săi vecini, Australia și Antarctica. Perioada de timp în care Zealandia s-a despărțit de Gondwana și s-a scufundat în cele din urmă în ocean a fost revizuită pe măsură ce noi dovezi geologice au ieșit la lumină.

Astfel, cercetătorii au aflat că pentru cel puțin 400 de milioane de ani, până la 100 de milioane de ani în urmă, placa Pacifică se scufunda sub marginea estică a Gondwanei.

În urmă cu aproape 100 de milioane ani, situația tectonică s-a schimbat din nou. Gondwana s-a separat în cele din urmă de un fragment uriaș care a devenit mai apoi Zealandia.

La început a fost doar pământ, apoi s-a scufundat ușor în timp ce Marea Tasmaniei creștea. Zealandia a continuat să se extindă și să se subțieze până acum 25 de milioane de ani, atunci când a ajuns aproape complet sub apă, scrie NZ Herald.

Oamenii de știință au dezbătut îndelung dacă Zealandia a fost în totalitate scufundată, însă fosile și enigme care mai trăiesc și azi, precum repitelele tuatara și arborii kauri, sugerează că mici insule din Zealandia au supraviețuit marelui înec.

Care au fost evenimentele care au dus la scufundarea continentului Zeelanda?

Continentul ascuns de sub Europa. ”Mulţi turişti îşi petrec vacanţele aici, fără să realizeze”