Home » Stiinta » Microbi care au stat 100 de milioane de ani sub fundul Oceanului Pacific, readuși la viață de oamenii de știință

Mihaela STOICA 08.01.2020

Oamenii de știință au reușit să reînvie microbii recuperați din sedimentele adânci de sub fundul mării, din inima Pacificului de Sud. Readucerea la viață a acestor microbi care au fost în stare latentă timp de 101,5 milioane de ani oferă indicii despre rezistența vieții pe Pământ.

Microbii, ce cuprind 10 grupuri majore și numeroase grupuri minore de bacterii, ar putea fi cele mai vechi organisme cunoscute ale planetei. Oamenii de știință au declarat că microbii au fost prezenți în probe de argilă extrase de nava de cercetare JOIDES Resolution care a forat la circa 74,5 metri sub podeaua marină, la o adâncime de 5,7 km în apă.

Până la 99 la sută dintre microbi, care datează din epoca dinozaurilor, care au fost îngropați în sedimente au supraviețuit, în ciuda faptului că nu au avut parte de nutrienții esențiali.

Conduși de Yuki Morono, geomicrobiolog la Agenția japoneză pentru știință și tehnologia marină și terestră (JAMSTEC), cercetătorii au incubat microbii timp de până la 557 de zile într-un laborator, în condiții de siguranță, asigurându-le surse de „hrană” cu carbon și azot, precum amoniac, acetat și aminoacizi. Microbii au crescut, s-au înmulțit și au prezentat diverse activități metabolice.

„Este surprinzător și provocator din punct de vedere biologic că o fracțiune mare de microbi ar putea fi reînviată după o perioadă foarte lungă de îngropare sau imobilizare în condiții de energie și nutrienți extrem de reduse”, a afirmat Morono, potrivit Reuters.

Ce a ajutat la readucerea microbilor la viață

Microbii erau aerobi, având nevoie de oxigen pentru a trăi. Oxigenul era prezent în probele de sedimente extrase. Cercetătorii afirmă că acest lucru arată că, în situațiile în care sedimentele se acumulează treptat pe fundul mării, la o rată de cel mult un metru sau doi la fiecare milion de ani, oxigenul poate rămâne prezent, permițând astfel microbilor să supraviețuiască perioade lungi de timp.

„Cea mai interesantă pare a acestui studiu este că arată că nu există nicio limită de viață în vechile sedimente ale oceanelor Pământului”, a declarat Steven D’Hondt, oceanograf în cadrul Universității din Rhode Island și co-autor al studiului publicat în revista Nature Communications.

„Menținerea deplină a capacității fiziologice timp de 100 de milioane de ani în izolare cu hrană puțină este impresionantă”, a adăugat Hondt.

Cercetări publicate în anii 2000 au descris reînvierea unor bacterii ce au stat 250 de milioane de ani în cristale de sare din Texas, însă există o dispută cu privire la vârsta acestor microbi.

Microbii care dau savoare brânzei tale preferate