Home » Stiinta » NASA a observat lumini puternice ciudate pe Jupiter. Nu au mai fost detectate niciodată pe alte planete

Autor: Ioana Matei 11.02.2020
Furtunile de pe planeta Jupiter. Sursa foto: NASA

O echipă de oameni de știință de la NASA a observat lumini ciudate cunoscute drept „evenimente luminoase tranzitorii” (TLE) în atmosfera superioară a lui Jupiter.

Astfel de evenimente nu au mai fost observate într-o altă lume până acum, deși, aici pe Pământ, cercetătorii au observat lumini similare care apar deasupra furtunilor cu descărcări electrice, evenimentele fiind declanșate în urma descărcărilor de electricitate din stratul superior al atmosferei.

Până acum, astronomii teoretizau existența acestor lumini în atmosfera masivă și turbulentă a lui Jupiter. Însă, mulțumită datelor colectate de instrumentul spectrograf pentru raze ultraviolete (UVS) atașat la nava spațială Juno a NASA, o mică sondă spațială care orbitează gigantul gazon încă din 2016, oamenii de știință au reușit să confirme prezența acestor evenimente.

Noul studiu a fost publicat în Journal of Geophysical Research: Planets.

„Lumini puternice în locuri unde nu ar trebui să existe”

„UVS a fost conceput pentru a caracteriza frumoasele lumini nordice și sudice ale lui Jupiter. Însă, am descoperit că imaginile obținute de UVS nu arată doar aurora Jovian, ci și lumini puternice în locuri unde nu ar trebui să existe”, a explicat Rohini Giles, cercetător în programul Juno și autorul principal al noului studiu.

„Cu cât ne-am uitat mai mult la aceste imagini, cu atât ne-am dat mai bine seama că Juno a detectat TLE pe Jupiter”, a adăugat Giles.

Luminile seamănă în mai multe feluri cu evenimentele TLE pe care le observăm pe Terra. Potrivit lui Giles, aceste evenimente de pe Pământ „par roșiatice din cauza interacțiunii lor cu nitrogenul din stratul superior al atmosferei”, potrivit Futurism.

„Acum va fi mai ușor să le găsim și pe alte planete”

Însă, într-o altă lume, aceste evenimente rare sunt diferite. „Pe Jupiter, atmosfera superioară este alcătuită în mare parte din hidrogen, așa că luminile par să aibă o nuanță albastră sau roz”, a mai precizat Giles.

„Acum că am aflat ce trebuie să căutam, va fi mai ușor să le găsim și pe alte planete. De asemenea, comparația luminilor de pe Jupiter cu cele de pe Pământ ne va ajuta să înțelegem mai bine activitatea electrică în atmosferele planetare”, a mai adăugat cercetătorul.

Noi cercetări arată că Jupiter a transformat-o pe Venus într-o planetă complet nelocuibilă