Home » Știință » Anomalie cosmică. Astronomii au găsit o planetă de mărimea lui Jupiter care orbitează o stea moartă

Cercetătorii explică faptul că aceasta este prima dată când fac o astfel de descoperire. Credit foto: NASA
Publicat: 22.09.2020

Astronomii au descoperit o planetă de dimensiunea lui Jupiter care orbitează îndeaproape resturile unei stele moarte, aceasta este prima dată când o exoplanetă intactă a fost descoperită în proximitatea unei pitici albe, potrivit unui studiu recent, notează Science Alert.

Cercetătorii au spus că soarta acestei planete uriașe, numită WD 1586 b, oferă o imagine asupra viitorului propriului nostru sistem solar atunci când Soarele va îmbătrâni și se va transforma într-o stea pitică albă, în aproximativ 5 miliarde de ani. Când își termină rezervele sale de hidrogen, o stea ca Soarele moare, extinzându-se într-o stea gigantă roșie incandescentă care arde și înghite planetele din apropiere. Apoi steaua se prăbușește sub propria greutate, fiind redusă doar la miezul său ars.

Acest miez este numit de către oamenii de știință o pitică albă, o stea extrem de densă care strălucește extrem slab cu energie termica ramasa si se estompează încet de-a lungul a miliarde de ani. Cercetările anterioare au sugerat că unele astfel de stele pot păstra resturi mai îndepărtate ale sistemelor lor planetare.

O premieră în astronomie

Deși o astfel de situație a fost teoretizată, nicio planetă intactă nu a fost detectată pe orbita în jurul uneia dintre stelele moarte. „Descoperirea a fost o surpriză”, a declarat dr. Andrew Vanderburg, profesor asistent la Universitatea din Wisconsin, Statele Unite ale Americii, care a condus studiul.

„Un exemplu anterior al unui sistem similar, în care se vedea că un obiect care trecea în fața unei pitice albe, arăta doar un câmp de resturi rămase dintr-un asteroid care se dezintegra”, mai adaugă cercetătorul.

Planeta este de aproximativ zece ori mai mare decât steaua-mamă micșorată, cunoscută sub numele de WD 1856 + 534.Acesta a fost detectată orbitând steaua la fiecare 1,4 zile, folosind observatorul TESS. Siyi Xu, astronom al Gemini Observatory din SUA, a spus că, deoarece nu există resturi observabile ale unor planetă în jurul stelei, cercetătorii au concluzionat că WD 1586 b este intactă.

În prezent, astronomii încearcă să stabilească modul în care această planetă a reușit să supraviețuiască atât de aproape de steaua sa. Se crede că faza în care o stea devine o gigantă roșie face puțin probabil ca planetele din apropiere să supraviețuiască. Astfel, atunci când același proces se va întâmpla și cu Soarelui nostru, Venus și Mercur ar fi de așteptat să fie înghițite, posibil, și Pământul”, explică cercetătorii.

„Descoperirea noastră sugerează că WD 1856b trebuie să fi orbitat inițial departe de stea și apoi a călătorit cumva spre interior, după ce steaua a devenit o pitică albă”, a spus dr. Vanderburg. „Acum că știm că planetele pot supraviețui călătoriei fără a fi despărțite de gravitația piticei albe, putem căuta alte planete mai mici”.

Studiul a fost publicat în Nature.