Home » Știință » Noi cercetări arată că Jupiter a transformat-o pe Venus într-o planetă complet nelocuibilă

Fosfina a fost descoperită în norii planetei Venus. Sursa foto: NASA
Publicat: 06.10.2020

Potrivit noilor cercetări, greutatea masivă a lui Jupiter, o planetă care are o masă de 2,5 ori mai mare decât restul planetelor din sistemul nostru solar combinate, ar fi perturbat orbita lui Venus până când cea din urmă nu a mai fost capabilă să suțină viața.

Venus este acum un mediu extrem de ostil, cu temperaturi de suprafață care pot atinge 426,6 grade Celsius, iar ploaia acidă reduce și mai mult orice șansă de apariție a vieții.

Însă, cu mult timp în urmă, planeta ar fi fost mult mai locuibilă.

Orbita lui Venus este aproape perfect circulară

„Un lucru interesant despre Venus este că orbita sa este aproape perfect circulară. Așadar, noi am vrut să explorăm dacă orbita a fost mereu circulară, iar dacă nu, care ar fi implicațiile?”, a explicat Stephen Kane, autorul principal al noului studiu publicat în jurnalul Planetary Science, de la Universitatea din California.

Potrivit simulărilor desfășurate de cercetători, orbita lui Venus ar fi fost mult mai excentrică, mai degrabă ovală, decât circulară. Totodată, planeta ar fi fost și mai locuibilă.

Acea excentricitate ar fi fost cauzată de migrația lui Jupiter inițial înspre și apoi departe de Soare de-a lungul timpului. Astfel, din cauza mărimii sale, Jupiter a afectat orbitele altor planete gigante.

Schimbări climatice dramatice

„Pe măsură ce Jupiter a migrat, Venus ar fi trecut prin schimbări climatice dramatice, încălzindu-se apoi răcindu-se și pierzând treptat apă”, a mai adăugat Kane.

„Noi susținem că aceste variații pentru tânăra Venus ar fi accelerat evoluția atmosferică a planetei spre inevitabilul colaps al atmosferei”, au scris oamenii de știință.

Vestea vine la doar câteva săptămâni după ce oamenii de știință au fost surprinși să găsească resurse semnificative de fosfină în atmosfera planetei, acest gaz fiind un posibil indicator al vieții.

Prea devreme să spunem că există viață pe Venus

Însă, Kane spune că e prea devreme să spunem că există viață pe Venus. „Probabil există multe alte procese care ar putea produce gazul și pe care încă nu le-am explorat”, a declarat cercetătorul, potrivit Futurism.

Totuși, există șansa ca gazul să fie semnul „ultimei specii care a trăiat pe planetă și care a trecut prin schimbări dramatice de mediu”.

Ce este fosfina, gazul descoperit în atmosfera planetei Venus