Home » Stiinta » Plasma poate eradica virusul SARS-CoV-2 de pe o multitudine de suprafețe în doar câteva secunde

Autor: Ioana Matei 11.13.2020
Sursa foto: Chen et al, Physics of Fluids, 2020

Cercetătorii de la Universitatea din California, Los Angeles (UCLA) cred că plasma ar putea reprezenta o strategie inovatoare pentru combaterea răspândirii noului coronavirus.

Printre nenumăratele probleme cu care ne confruntăm în pandemia de coronavirus este abilitatea virusului SARS-CoV-2 de a supraviețui ore în șir pe suprafețe. Chiar și în atmosferă, SARS-CoV-2 poate supraviețui până la câteva ore.

Pe carton, virusul poate rezista până la 24 de ore, iar particulele viabile au fost descoperite pe plastic după trei zile de la contaminarea inițială.

Însă, o echipă coordonată de inginerul Zhitong Chen de la UCLA ar fi găsit o soluție. Cercetătorii tocmai au demonstrate că plasma rece are abilitatea de a distruge virusul pe o varietate de suprafețe fără să dăuneze materialelor.

Cea mai puțin cunoscută stare a materiei poate inactiva SARS-CoV-2

Plasma, cea mai puțin cunoscută stare a materiei, are loc în mod natural în atmosfera noastră superioară. Plasma se formează atunci când electronii se separă de atomi și împreună produc o „supă” de particule încărcate care sunt instabile și astfel mai reactive decât în starea lor gazoasă.

De asemenea, oamenii de știință au demonstrat în trecut că plasma rece funcționează împotriva bacteriilor rezistente la medicamente. Aceasta le perturbă structura de la suprafață și ADN-ul fără să dăuneze țesutului uman. Plasma rece funcționează chiar și în cazul celulelor canceroase.

„Acesta este doar începutul”

Acum, cercetătorii au testat efectul plasmei pe șase suprafețe, inclusiv carton, plastic și metal, astfel descoperind că pe fiecare dintre acestea, mare parte din particulele de virus au fost inactivate după doar 30 de secunde. Trei minute de contact cu plasma au distrus virusul în întregime, potrivit Science Alert.

„Acest rezultate sugerează că plasma rece ar trebui să fie investigată pentru inactivarea virusului SARS-CoV-2 transmis prin aerosoli”, au scris cercetătorii.

Anul trecut, o altă echipă a creat un filtru cu plasmă care putea steriliza aerul împotriva a 99% dintre virusuri. Bineînțeles, oamenii de știință mai au multe de aflat. Însă, Richard Wirz și colegii săi sunt încrezători. „Acesta este doar începutul. Suntem foarte încrezători și avem așteptări foarte mari pentru plasma”, a declarat Wirz.

Pfizer a anunțat că vaccinul său anti-COVID-19 are peste 90% eficiență. „O zi mare pentru umanitate”