Home » Știință » Chimicalele din produsele de uz casnic ar putea îngreuna vaccinarea împotriva COVID-19

Publicat: 19.11.2020

Vaccinarea cu succes împotriva COVID-19, un pas crucial pentru întoarcerea la o stare de normalitate după un an devastat de pandemia de coronavirus, ar putea fi îngreunată de contaminarea răspândită cu substanțe chimice din produsele folosite de oameni în viața zilnică.

Cantități mici de chimicalele PFA (substanțe per și polyfluoroalkyl) sunt deseori găsite în corpurile oamenilor din Statele Unite ale Americii, precum și din alte țări de pe glob. Aceste chimicale artificiale, folosite într-o varietate de produse de uz casnic, de la tigăi la haine și cutii de pizza, au fost asociate cu un risc crescut de leziuni ale ficatului, fertilitate scăzută și cancer.

Însă, oamenii de știință avertizează că unele dintre aceste chimicale pot cauza și alte defecte mai puțin cunoscută, dar semnificative, prin faptul că reduc eficiența anumitor vaccinuri. Acest impediment ar putea umbri efortuile vaccinării împotriva virusului SARS-CoV-2.

„Momentan, nu știm dacă va afecta vaccinarea împotriva coronavirusului, însă este un risc. Ar trebui să ținem pumnii strânși și să sperăm că va fi bine”, a spus Philippe Grandjean, profesor adjunct la Școala pentru Sănătate Publică de la Harvard.

Vaccinul care ar putea pune capăt pandemiei de coronavirus

Cercetările desfășurate de Grandjean au arătat că expunerea la chimicale PFA în cazul copiilor a dus la concentrații reduse de anticorpi, după ce aceștia au primit vaccinuri împotriva tetanosului sau difteriei. Un studiu suplimentar privind muncitorii adulți a ajuns la rezultate similare. Între timp, un anumit tip de PFA, numit perfluorobutyrate (PFBA), se acumulează în plămâni și poate crește severitatea bolii suferite de oamenii infectați cu COVID-19, au sugerat cercetări separate, derulate de Grandjean.

Compania germană BioNTech și gigantul farmaceutic american Pfizer au provocat o răbufnire de optimism după anunțul că vaccinul împotriva COVID-19 dezvoltat de cele două companii are o eficiență de peste 90%. Cercetătorul din spatele vaccinului a prezis chiar că „va lovi virusul din plin” și va pune capăt pandemiei care a îngenuncheat mare parte din lume de la începutul anului 2020.

Chimicalele PFA ar putea inhiba răspunsul de la vaccin

Vaccinul Pfizer este bazat pe ARN mesager și nu este sigur dacă substanțele PFA ar putea perturba eficiența produsului. Însă, multe alte vaccinuri candidate sunt formulate în jurul proteinei S a virusului SARS-CoV-2, în mod similar cu vaccinurile împotriva tetanosului sau difteriei, iar acestea ar putea înregistra rezultate slabe în cazul oamenilor care au ingerat chimicale PFA, potrivit The Guardian.

„Oamenii cu o expunere ridicată la PFA au niveluri foarte scăzute și non-protectoare de anticorpi după vaccinări împotriva tetanosului sau difteriei. Așadar, dacă un vaccin împotriva COVID-19 este similar, chimicalele PFA vor inhiba răspunsul de la vaccin. Însă, este o necunoscută momentan”, a mai spus Grandjean.

Moderna a anunțat că vaccinul său are o eficienţă de aproape 95% în prevenirea COVID-19

Cercetătorul din spatele vaccinului dezvoltat de BioNTech și Pfizer spune că poate pune capăt pandemiei

Câți bani pot câștiga Pfizer şi BioNTech în urma producerii vaccinului anti-COVID?

Pfizer a anunțat că vaccinul său anti-COVID-19 are peste 90% eficiență. „O zi mare pentru umanitate”