Home » Stiinta » De ce sauropozii aveau gâturi atât de lungi?

De ce sauropozii aveau gâturi atât de lungi?

Adrian Popovici 11.29.2020
Credit foto: Pixabay

Fosilele indică faptul că sauropozii erau cele mai mari animale care au trăit.

Sauropozii sunt unii dintre cei mai mari dinozauri care au trăit, cu toate acestea, această familie de dinozauri nu a fost întotdeauna atât de gigantică. În primii 50 de milioane de ani ai istoriei lor evolutive, sauropozii au fost mult mai diverși.

În timp ce unele specii erau destul de mari, cu o lungime de aproximativ zece metri, familia includea și animale mai mici, care nu erau mai mari decât o capră. Mai mult, unii sauropozi au mers pe două picioare, în timp ce alții au folosit patru, notează CNN.

Fosilele ascund secretele evoluției acestor dinozauri

Pentru cercetători rămâne întrebarea: „De ce au crescut atât de mari sauropozii?” Fosilele descoperite în Patagonia și America de Sud au arătat o nouă lumină asupra acestui mister. O echipă de paleontologi a descoperit unul dintre cei mai vechi sauropozi cunoscuți, iar plantele fosilizate din straturile de rocă din jurul acesteia oferă indici asupra climei și ecosistemului în care au trăit speciile nou identificate de dinozaur. Oamenii de știință l-au numit Bagualia alba dupa Canionul Bagual, unde a fost găsite o serie de fosile de dinozaur de-a lungul timpului.

Dimensiunea uriașă a sauropozilor a fost probabil un răspuns la o schimbare a climei în urmă cu 180 de milioane de ani în timpul perioadei Jurasice timpurii, a sugerat noua cercetare. Această transformare evolutivă a fost declanșată de erupții vulcanice masive din emisfera sudică, care au dus la o schimbare a florei care a forma dieta sauropodului ierbivor.

„Lava acoperea suprafețe extinse. Acest fenomen era mult mai mare decât orice am asistat în timpurile umane. Cantități mari de CO2 și metan au fost eliberate în atmosferă și există o încălzire a climei bine studiată la scară globală”, a declarat Diego Pol, cercetător al Muzeului de Paleontologie Egidio Feruglio din Argentina.

„Dar nu știam care a fost efectul acestei crize globale asupra ecosistemelor terestre. Lipsa noastră de informații se datorează faptului că sedimentele cu dinozauri și plante din acea epocă sunt foarte rare.”

Schimbarea dietei a însemnat că multe grupuri de sauropode au dispărut și a supraviețuit doar o linie, marile sauropode cunoscute sub numele de eusauropode. ””Bagualia alba ar fi avut probabil 10 tone, dar mai târziu sauropozii aveau o lungime de până la 40 de metri și cântăreau 70 de tone.

O schimbare a vegetației

În special, schimbarea vegetației într-un climat mai dur a condus la dispariția majorității sauropozilor. Coniferele înalțe au ajuns să domine mediul mai cald și mai arid. Acești copaci au înlocuit vegetația luxuriantă a mediului umed care a precedat evenimentul vulcanic. Fosilele din acest mediu prezintă ferigi cu frunze mai mari de doi metri, a spus Pol.

„Singurii care au supraviețuit acestei crize au fost eusauropozii. Aceștia mâncau foarte mult, fiind echipați cu dinți și maxilare care au putut tăia și înghiți tot felul de plante, inclusiv conifere”, adaugă cercetătorul.

„Mai mult decât atât, am constatat că smalțul dinților era de aproximativ șapte ori mai gros decât al celorlalți ierbivori dispăruți. Acest lucru le-a permis să se hrănească cu frunzele dure ale coniferelor”, concluzionează studiul.