Home » Stiinta » Descoperirea unor fosile oferă o imagine mai clară asupra abilităților de zbor a unei specii de dinozauri

Autor: Adrian Popovici 10.29.2020

Cercetătorii speculează că aceste fosile ar putea oferi indicii legate de modul în care păsările s-au adaptat zborului.

În urmă cu câțiva ani, oamenii de știință au descoperit doi dinozauri mici cu aripi asemănătoare liliecilor. Oamenii de știință cred că aceste fosile ar putea să îi ajute să înțeleagă modul în care a evoluat capacitatea de a zbura la păsări. Aceștia sunt de părere că aripile acestor dinozauri ar putea să reprezinte o parte importantă a acestui mister.

Un studiu recent subliniază faptul că simpla prezență a aripilor nu este echivalentă cu capacitatea de zbor. Yi qi și Ambopteryx longibrachium sunt două specii de dinozauri teropozi care au trăit în urmă cu aproximativ 160 de milioane de ani, ambele având degetele neobișnuit de alungite și o membrană de piele care se întinde între ele, similară cu aripa unui liliac, notează Science Alert.

O descoperire neașteptată

Acesta este un tip complet diferit de aripa față de cea care a evoluat în cazul dinozaurilor teropozi, acei dinozaurii care au devenit, în cele din urmă, păsări. Și, spre deosebire de ei, după doar câteva milioane de ani, Yi și Ambopteryx au dispărut, ceea ce este primul indiciu că aceste aripi neobișnuite nu s-ar putea potrivi viitoarelor păsări. Cu toate acestea, aripile ciudate de pe creaturile dispărute înseamnă că este probabil că mai multe tipuri de aripi au evoluat de-a lungul anilor și că încercările lui Yi și Ambopteryx nu au fost strategia câștigătoare.

În 2015, când a fost găsit Yi, acea echipă de cercetători a sugerat că mărimea aripilor sale și alte caracteristici indicau faptul că acesta plana, totuși este diferit de orice alt planor descoperit până acum, iar centrul său de masă ar fi putut face chiar și cea mai simplă manevră în aer dificilă.

Un nou studiu

Un nou studiu, realizat de cercetători din SUA și China, a analizat acum potențialul de zbor al lui Yi și Ambopteryx în detaliu și a ajuns la concluzia că într-adevăr nu erau buni în a-și ridica picioarele mici de pe copacii în care trăiau. „Folosind imagistica cu fluorescență, reevaluăm anatomia acestora și efectuăm calcule aerodinamice care prezintă potențialul de zbor, alte comportamente bazate pe aripi și capacitățile de planare”, au notat cercetătorii.

„Am aflat că Yi și Ambopteryx erau probabil animale arboricole, foarte puțin probabil să fi dezvoltat vreo formă de zbor și aveau deficiențe semnificative în locomoția bazată pe bătaile aripilor și abilități de planare limitate.”

„Trebuie să operăm cu presupuneri extrem de generoase în ceea ce privește modul în care aceste animale dădeau din aripi. Practic trebuie să le modelăm într-un mod asemănător liliecilor, să le facem să aibă o greutate cât mai mică, să dea din aripi la fel de repede ca o pasăre adevărată rapidă. În concluzie, deși puteau plana, nu erau experte în acest domeniu”, explică cercetătorii.