Home » Stiinta » Extincția care a permis dinozaurilor să domine lumea

Extincția care a permis dinozaurilor să domine lumea

Adrian Popovici 10.02.2020
Extincția care a permis dinozaurilor să domine lumea
Erupțiile care au avut loc în urmă cu 233 milioane de ani au dus la o creștere a temperaturilor globale, ceea ce a dus la moartea tetrapozilor care dominau suprafața planetei. Credit foto: Pixabay

Cercetătorii sunt de părere că erupțiile care au avut loc pe teritoriul Canadei în urmă cu 233 milioane de ani au dus la o încălzire globală și, în cele din urmă, la o extincție în masă a tetrapodelor care controlau suprafața planetei. În cele din urmă, această extincție a permis dinozaurilor să devină forma de viață dominantă, notează Science Alert.

Cea mai cunoscută extincție în masă a avut loc la sfârșitul perioadei cretacice, acum 66 de milioane de ani. Acesta este momentul în care dinozaurii, pterosaurii, reptilele marine și amoniții au dispărut. Acest eveniment a fost cauzat în primul rând de impactul unui asteroid gigant care a oprit lumina soarelui și a provocat o perioadă de îngheț extins.

Cercetătorii au descoperit o nouă extincție în masă

Geologii și paleontologii sunt de acord cu o listă de cinci astfel de evenimente, dintre care dispariția în masă de la sfârșitul Cretacicului a fost ultima. Astfel, descoperirea a unei extincții în masă necunoscute anterior este cu siguranță neașteptată. Totuși, Evenimentul Pluvial Carnian (CPE), pare să fi ucis la fel de multe specii ca și asteroidul gigant. Ecosistemele de pe uscat și din mare au fost profund transformate, pe măsură ce planeta s-a încălzit și a fost mai uscată.

Pe uscat, acest lucru a declanșat schimbări profunde în rândul plantelor și ierbivorelor. La rândul lor, odată cu declinul tetrapodelor dominante care mănâncau plante, precum rinozaurii și dicinodontii, dinozaurilor au putut exploata oportunitatea. Cercetătorii explică faptul că datorită CPE dinozaurii s-au extins rapid în următoarele 10 – 15 milioane de ani și au devenit specia dominantă în ecosistemele terestre. CPE pare a fi declanșat „epoca dinozaurilor”, care a durat în jur de 165 de milioane de ani.

Acest eveniment a fost observat pentru prima dată independent în anii 1980, dar s-a crezut că era limitat la Europa. Geologii din Germania, Elveția și Italia au recunoscut o scădere bruscă în cadrul faunei marine în urmă cu aproximativ 232 milioane de ani, evenimentul Rheingraben. Într-o analizare a dovezilor din rocile formate în Triasic, a fost detectată semnătura CPE, nu doar în Europa, ci și în America de Sud, America de Nord, Australia și Asia, ceea ce înseamnă că acesta a fost un eveniment global.

Erupțiile au dus la ploi acide, din cauza gazelor vulcanice, de asemenea, oceanele de mică adâncime s-au acidulat. Încălzirea accentuată a alungat plantele și animalele din tropice și ploaia acidă a ucis plantele pe uscat, în timp ce acidificarea oceanelor a atacat toate organismele marine cu schelete carbonatice. Acest lucru a eliminat o mare parte din viața de la suprafața oceanului și uscatului.