Home » Stiinta » Infecția cu virusul Zika ar putea fi tratată cu o serie de antibiotice obișnuite

Adrian Popovici 11.28.2020
Credit foto: Pixabay

Medicii explică faptul că infecția Zika este asociată cu probleme neurologice pe termen lung pentru copii.

Oamenii de știință au folosit o varietate de tehnici avansate de screening pentru medicamente pentru a testa peste 10.000 de compuși în căutarea unui remediu pentru infecția cu virusul Zika. Spre surprinderea lor, au descoperit că antibioticul metaciclină, utilizat pe scară largă, a fost eficient în prevenirea infecțiilor cerebrale și reducerea problemelor neurologice asociate virusului în cazul șoarecilor șoarecilor.

În plus, au descoperit că medicamentele concepute inițial pentru a combate boala Alzheimer și inflamația pot ajuta, de asemenea, la combaterea infecțiilor cu acest virus, notează Medicalxpress.

„În întreaga lume, focarele de Zika au produs probleme neurologice devastatoare, pe termen lung, pentru mulți copii și familiile lor. Deși infecțiile au scăzut, amenințarea rămâne”, a spus dr. Avindra Nath.

Cum acționează virusul Zika?

Virusul Zika este răspândit în primul rând de țânțarul Aedes aegypti. În 2015 și 2016, cel puțin 60 de țări au raportat infecții, iar unele dintre aceste țări au raportat, de asemenea, o incidență ridicată a mamelor infectate care au născut copii născuți cu capete anormal de mici, rezultate dintr-o tulburare cerebrală de dezvoltare numită microcefalie fetală.

La unii adulți, infecțiile au fost cauza mai multor tulburări neurologice, inclusiv sindromul Guillain-Barré, encefalita și mielita. Deși mulți oameni de știință au încercat, încă nu au descoperit un tratament eficient sau un vaccin împotriva virusului.

În acest studiu, cercetătorii au căutat medicamente care să împiedice reproducerea virusului prin blocarea activității unei proteine numită protează cu virusul Zika NS2B-NS3. Virusul Zika este o capsulă proteică care transportă șiruri lungi de instrucțiuni codate de ARN pentru fabricarea mai multor proteine virale. În timpul unei infecții, virusul injectează ARN-ul într-o celulă, rezultând în producerea acestor proteine, care sunt strânse împreună, una lângă alta, ca piesele dintr-un kit de model de avion din plastic. Proteaza NS2B-NS3 rupe apoi fiecare proteină, toate fiind esențiale pentru asamblarea de noi particule virale.

„Proteazele acționează ca niște foarfeci. Blocarea activității proteazei este o strategie eficientă pentru contracararea multor viruși”, a declarat dr. Rachel Abrams, expertă în chimie organică. „Am vrut sa căutam cat mai departe posibil pentru medicamente care ar putea preveni proteaza virusului Zika în piesele sale active”, adaugă aceasta.

Rezultate promițătoare

Un test preliminar pe 2.000 de compuși a sugerat că medicamentele antibiotice utilizate în mod obișnuit, pe bază de tetraciclină, cum ar fi metaciclina, pot fi eficiente în blocarea proteazei. Între timp, o analiză care a inclus peste 10.000 de compuși a ajutat la identificarea unui medicament antiinflamator, numit MK-591, și a unui medicament anti-Alzheimer eșuat, numit JNJ-404 ca potențiali candidați. Un studiu virtual a peste 130.000 de compuși a fost, de asemenea, utilizat pentru a ajuta la identificarea candidaților.

Se știe că virusul Zika infectează preferențial celulele stem din creier. Oamenii de știință suspectează că acesta este motivul pentru care infecțiile cauzează mai mult rău copiilor nou-născuți decât adulților. Experimentele pe celule stem neuronale crescute în laborator au indicat faptul că toate cele trei medicamente identificate în acest studiu pot contracara aceste probleme. Tratarea celulelor cu metaciclină, MK-591 sau JNJ-404 a redus infecțiile cu virusul Zika.

„Aceste rezultate sugerează că antibioticele pe bază de tetraciclină pot fi cel puțin eficiente în prevenirea problemelor neurologice asociate cu infecțiile cu virusul Zika”, a spus dr. Abrams. „Având în vedere că acestea sunt utilizate pe scară largă, sperăm că le putem testa rapid potențialul în studiile clinice”, a mai adăugat aceasta.