Home » Stiinta » Un nou telescop a cartografiat trei milioane de galaxii în doar 12 zile. Cercetările anterioare au durat ani întregi

Ioana Matei 12.06.2020

Oamenii de știință australieni au anunțat că au cartografiat un milion de noi galaxii folosind un telescop avansat, situat în sălbăticia din vestul Australiei.

Reprezentanții CSIRO, agenția națională pentru știință, au declarat că noul lor telescop a creat un „nou atlas al Universului” într-un timp record, arătând detalii fără precedent.

Telescopul a cartografiat în total trei milioane de galaxii, imaginile dezvăluind de două ori nivelul de detalii de la studiile anterioare. Astronomii speră că imaginile vor duce la noi descoperiri despre Univers. Reprezentanții CSIRO au spus că procesul a durat doar 300 de ore adică 12 zile, în timp ce alte studii au necesitat ani întregi.

Datele obținute de noul telescop au fost făcute publice

Datele obținute au fost făcute publice, iar oamenii de știință din toată lumea vor putea să studieze „totul de la formarea stelelor până la modul în care galaxiile și găurile negre supermasive evoluează și interacționează”, a declarat dr. David McConnell, autorul principal.

Square Kilometre Array Pathfinder (Askap) din Australia este o rețea de 36 de antene parabolice care lucrează împreună pentru a obține panorame a cerului. Sistemul de radiotelescoape este situat în emisfera sudică într-o regiune izolată din vestul Australiei. Rețeaua se întinde pe o suprafață de 6 kilometri de la Observatorul Murchison al CSIRO.

Prin combinarea semnalelor de la antene mai mici, telescopul creează imagini de înaltă rezoluție la doar o fracțiune din prețul unei antene parabolice foarte mari, potrivit CSIRO.

O viteză mai mare decât întregul trafic de internet al Australiei

Volumul uriaș de date, generat la o viteză mai mare decât întregul trafic de internet al Australiei, este apoi trimis la un supercomputer care le procesează pentru a obține imagini.

Askap a desfășurat primul său studiu asupra cerului anul trecut, acoperind 83% din cer și trei milioane de galaxii, potrivit BBC.

Harta a fost apoi creată cu 903 de imagini extrem de detaliate. Cercetările anterioare au necesitat zeci de mii de imagini pentru a obține o panoramă completă a cerului. Astronomii au mai precizat că prin cartografierea milioanelor de galaxii dincolo de Calea Lactee vor putea să desfășoare analize statistice. Acestea pot ajuta la înțelegerea modului în care Universul a evoluat și a fost structurat.

O zi tristă pentru astronomie: Radiotelescopul Arecibo s-a prăbușit după 57 de ani