Home » Știință » Astronomii au descoperit, în premieră, o super-planetă cu ajutorul unui radiotelescop

Credit foto: ASTRON
Publicat: 25.11.2020

Cercetătorii explică faptul că această super-planetă rece nu ar fi putut fi descoperită de către metodele convenționale.

Observațiile radiotelescopului Low-Frequency Array sau LOFAR au dezvăluit o pitică maro, pe care cercetătorii au desemnat-o în mod oficial BDR J1750 + 3809 și supranumit Elegast. Piticele brune sunt uneori denumite stele eșuate sau super-planete, deoarece sunt prea mici pentru a fi considerate stele, dar prea mari pentru a fi considerate planete, notează Space.

În general, piticele brune sunt descoperite cu ajutorul instrumentelor care detectează lumina infraroșie. Totuși, Elegast reprezintă primul obiect substelar care a fost detectat cu ajutorul unui radiotelescop, potrivit unei declarații a Universității din Hawai.

„Acest studiu deschide o nouă metodă pentru a găsi cele mai reci obiecte care plutesc în apropierea stelelor, care altfel ar străluci prea slab pentru a fi descoperite cu metodele utilizate în ultimii 25 de ani”, explică Michael Liu, coautor al studiului și cercetător din cadrul Institutului de Astronomie al Universității din Hawaii.

Stelele pitice brune

Deoarece piticele brune sunt prea mici pentru a deveni stele, nu trec prin aceleași reacții de fuziune nucleară care alimentează stelele strălucitoare, precum Soarele nostru. Prin urmare, sunt mai mici, mai slabe și mai reci decât stelele normale, ceea ce le face mai greu de găsit folosind metode convenționale, cum ar fi instrumentele cu infraroșu. Cu toate acestea, piticii maronii pot emite lumină la lungimile de undă radio.

Cercetătorii au descoperit Elegast folosind radiotelescopul LOFAR, aflat în Olanda. Observațiile lor au fost apoi confirmate ulterior folosind Observatorul International Gemini Observatory din Hawaii și Chile și NASA Infrared Telescope Facility, care este operată de Universitatea din Hawaii.

Folosirea instrumentului LOFAR pentru a detecta Elegast reprezintă o abordare inovatoare care i-ar putea ajuta oamenii de știință să descopere alte obiecte cerești, cum ar fi exoplanete gigantice gazoase, care sunt prea reci pentru a fi detectate cu instrumentele care folosesc lumina infraroșie.