Home » Știință » O zi tristă pentru astronomie: Radiotelescopul Arecibo s-a prăbușit după 57 de ani

Publicat: 03.12.2020

Radiotelescopul Arecibo din Puerto Rico, care a apărut cândva într-un film din seria James Bond, s-a prăbușit, platforma de 900 de tone surpându-se prin antena parabolică.

Inginerii au avertizat recent cu privire la starea precară a structurii uriașe, iar Fundația Științifică Națională din SUA (NSF) a anunțat luna trecută că radiotelescopul urmează să fie demontat.

Două dintre cablurile care susțineau platforma deasupra antenei parabolice, care avea un diametru de 300 de metri, s-au rupt anul acesta, iar structura a cedat într-un final în dimineața zilei de 1 decembrie. Fotografiile surprinse la fața locului arată nori de praf ridicându-se deasupra structurii și rămășițele radiotelescopului împrăștiate în zonă.

Telescopul Arecibo a apărut de mai multe ori pe marile ecrane

„Putem confirma că platforma s-a prăbușit și nu au fost înregistrate victime”, a declarat Rob Margetta, purtător de cuvânt al NSF.

Radiotelescopul Arecibo a fost unul dintre cele mai mari din lume și a fost un instrument pentru nenumărate descoperiri astronomice încă din anii 1960, dar a devenit celebru și pentru dimensiunea sa dramatică.

O scenă de acțiune din pelicula „Agentul 007 contra GoldenEye” a avut loc deasupra antenei parabolice, iar în filmul „Contact” din 1997, actrița Jodie Foster folosește observatorul în încercarea sa de a descoperi semnale extraterestre.

Prăbușirea radiotelescopului, o zi tristă pentru astronomie

Abel Mendez, directorul Planetary Habitability Laboratory de la Universitatea din Puerto Rico, a declarat că platforma a căzut în jurul orei 8:00 dimineața, adăugând că a fost un „dezastru total”.

„Mulți studenți au învățat astronomie la observator, au fost inspirați să urmeze o carieră în știință și astronomie. Pierderea telescopului Arecibo este o pierdere uriașă pentru lume, însă este o pierdere și mai mare pentru Puerto Rico. Este un simbol pentru insula noastră”, a spus Mendez, potrivit Science Alert.

Telescopul a funcționat timp de 57 de ani până în luna august, iar oamenii de știință au încercat să convingă NSF să-și schimbe decizia de a-l închide.

Printre succesele telescopului se numără descoperirea primei exoplanete în 1992, o planetă din afara sistemului nostru solari, precum și producerea primelor hărți radar a suprafeței planetei Venus în 1981.

Imaginile surprinse de sateliți arată avariile grave suferite de radiotelescopul Arecibo