Home » Știință » Cum reușește creierul să țină minte locul și timpul potrivit

Cum reușește creierul să țină minte locul și timpul potrivit

Sursa foto: Unsplash
Publicat: 03.01.2021

Studii recente dezvăluie noi detalii despre modul în care creierul codifică timpul și locul în amintiri. Cercetările nu doar adaugă informații esențiale la studiile anterioare asupra memoriei, dar ar putea oferi în cele din urmă baza pentru noi tratamente pentru combaterea pierderii de memorie din cazul afecțiunilor medicale precum traumatismul cerebral sau boala Alzheimer.

Noile cercetări au fost publicate în jurnalele PNAS și Science.

În urmă cu aproximativ un deceniu, un grup de neuroni cunoscut ca „celule ale timpului” a fost descoperit la șoareci. Aceste celule par să joace un rol unic în înregistrarea momentului la care au loc evenimente, permițând creierului să stabilească ordinea corectă a ceea ce s-a întâmplat într-o amintire episodică.

„Celulele timpului” permit creierului să organizeze în mod corect evenimente

Situate în hipocampul creierului, aceste „celule ale timpului” prezintă un tipar caracteristic de activitate în timp ce animalele codifică și își amintesc evenimente, a explicat Bradley Lega, profesor de chirurgie neurologică la University of Texas Southwestern și autor senior al studiului publicat în PNAS. Prin declanșarea unei secvențe reproductibile, celulele permit creierului să organizeze evenimente, a adăugat Lega. Momentul declanșării lor este controlat de unde cerebrale de 5 Hz, numite oscilații theta, iar procesul este cunoscut drept precesiune.

Cercetătorul a dorit să afle dacă și oamenii dețin „celule ale timpului”. Lega și colegii săi au recrutat voluntari de la Unitatea de Monitorizare a Epilepsiei din Institutul Peter O’Donnell Jr. al University of Texas Southwestern, unde pacienții cu epilepsie sunt internați timp de câteva zile înainte de intervențiile chirurgicale pentru a fi îndepărtate regiunile deteriorate ale creierului care provoacă convulsii. Electrozii implantați în creierul acestor pacienți îi ajută pe chirurgi să identifice cu precizie focarele convulsive și să ofere informații valoroase despre funcționarea cerebrală.

O explozie de noi descoperiri despre memorie

În timp ce înregistrau activitatea electrică din hipocampul a 27 de voluntari, cercetătorii au rugat voluntarii să participle la sarcini de „amintere liberă” (free recall) care presupuneau citirea unei liste de 12 cuvinte timp de 30 de secunde, efectuarea unei scurte probleme de matematică și apoi reamintirea cât mai multor cuvinte din listă pentru următoarele 30 de secunde. Această sarcină necesită asocierea fiecărui cuvânt cu un interval de timp, ceea ce le-a permis oamenilor de știință să caute „celulele de timp”. Astfel, echipa a identificat o populație robustă de „celule ale timpului” și a descoperit că aceste celule par să prezinte precesiune și în cazul oamenilor.

„Ani întregi, oamenii de știință au considerat că celulele timpului ar putea fi lipiciul care reunește amintirile evenimentelor din viața noastră. Cercetările noastre susțin această idee într-un mod elegant”, a spus Lega, potrivit MedicalXpress.

„În ultimele decenii, a avut loc o explozie de noi descoperiri despre memorie. Distanța dintre descoperirile fundamentele pe animale și modalitatea prin care pot ajuta oamenii devine tot mai scurtă”, a adăugat Lega.

„Simfonia” din creier nu ar fi posibilă fără astrocite. Ce a descoperit un studiu recent