Home » Știință » Inteligența artificială poate prezice ce combinații de medicamente sunt capabile să distrugă celulele canceroase

Sursa foto: Matti Ahlgren, Aalto University
Publicat: 06.12.2020

Atunci când tratează pacienți diagnosticați cu tipuri avansate de cancer, medicii sunt adesea nevoiți să combine diferite terapii. În afară de intervenții chirurgicale, pacienții sunt deseori tratați cu terapie prin radiații, medicamente sau chiar ambele.

Medicamentele obișnuite pot fi combinate cu cele pentru anumite celule canceroase. Terapiile prin combinațiile medicamentoase îmbunătățesc adesea eficiența tratamentului și pot reduce efectele adverse severe. Cu toate acestea, verificarea experimentală a combinațiilor de medicamente este costisitoare și dificil de desfășurat, astfel că de multe ori cercetătorii nu reușesc să descopere beneficiile complete ale terapiei prin combinație de medicamente.

Însă, cu ajutorul inteligenței artificiale, acum este posibil ca cele mai bune combinații care distrug selectiv celulele canceroase cu anumite structuri genetice sau funcționale să fie identificate.

Rezultate foarte precise și fiabilitate excelentă

Cercetătorii de la Universitățile Aalto, Helsinki și Turku din Finlanda au dezvoltat un model de inteligență artificială care prezice cu acuratețe modul în care combinațiile de medicamente pentru cancer distrug diverse tipuri de celule canceroase. Noul model de inteligență artificială a fost instruit cu un set imens de date obținut din studii anterioare care au analizat legătura dintre medicamente și celulele cancerului. „Noul model este, de fapt, un polinom foarte complex”, a spus profesorul Juho Rousu, de la Universitatea Aalto.

Rezultatele cercetărilor au fost publicate în jurnalul Nature Communications și au demonstrat că modelul a descoperit legături între medicamente și celule canceroase care nu au mai fost observate până acum. „Modelul oferă rezultate foarte precise. Spre exemplu, valorile așa-numitului coeficient de corelare au fost depășit 0,9 în experimentele noastre, ceea ce indică fiabilitate excelentă”, a adăugat profesorul Rousu. În măsurătorile experimentale, un coeficient de corelare între 0,8 și 0,9 este considerat fiabil.

Aceeași strategie cu inteligență artificială poate fi folosită și în cazul altor boli

Totodată, modelul de inteligență artificială prezice cu acuratețe modul în care o combinație de medicamente va inhiba în mod selectiv anumite celule canceroase. „Asta va ajuta cercetătorii să prioritizeze ce combinații de medicamente vor alege din miile de opțiuni pentru studiile viitoare”, a precizat Tero Aittokallio, cercetător la Institutul pentru Medicină Moleculară (FIMM) de la Universitatea din Helsinki, potrivit MedicalXpress.

Aceeași strategie poate fi folosită și pentru alte boli, nu doar tipuri de cancer. În cazul de față, modelul de inteligență artificială ar trebui să fie instruit din nou cu date despre alte boli. Spre exemplu, modelul ar putea fi folosit pentru a studia modul în care diverse combinații de antibiotice ar afecta infecțiile bacteriene și cât de eficiente ar fi combinațiile medicamentoase pentru a distruge celule care au fost infectate cu virusul SARS-CoV-2.

Medicii vor putea să folosească inteligența artificială pentru a anticipa insuficiența cardiacă