Home » Știință » „Simfonia” din creier nu ar fi posibilă fără astrocite. Ce a descoperit un studiu recent

Astrocitele sunt celule complexe care învelesc structurile sinaptice din creier. Sursa foto: Katie King/ Duke University
Publicat: 19.11.2020

În „orchestra” creierului, fiecare declanșare a neuronilor este controlată de doi factori, anume cel excitator și cel inhibitor, care provin din două forme distincte de structuri celulare numite sinapse.

Sinapsele sunt, de fapt, legăturile dintre neuroni, cele care transmit informația de la o celulă la altă. Armoniile sinaptice produc împreună „muzică desăvârșită”, cel puțin în mare parte din timp.

Atunci când muzica devine discordantă și persoana este diagnosticată cu o boală a creierului, oamenii de știință se uită, în general, la sinapsele dintre neuroni pentru a determina ce anume a dat greș. Însă, un nou studiu al oamenilor de știință de la Universitatea Duke sugerează că ar fi mai folositor să ne uităm la „conductorul cu mănuși albe” al orchestrei, anume astrocitele.

Celulele în formă de stea care produc rețeaua din creier

Astrocitele sunt celulele în formă de stea care produc rețeaua creierului. Acestea sunt un tip al celulelor gliale, denumirea provenind de la termenul grecesc pentru „lipici”. Anterior, cercetătorii au descoperit că aceste celule controlează sinapsele excitatoare, însă oamenii de știință de la Universitatea Duke au aflat acum că astrocitele sunt implicate și în reglarea sinapselor inhibitoare prin faptul că leagă neuronii printr-o moleculă numită NrCAM. Astrocitele își întind tentaculele subțiri și fine spre sinapsele inhibitoare, iar atunci când se ating adeziunea este formată prin NrCAM.

Noile cercetări au fost publicate în jurnalul Nature.

Astrocitele sunt responsabile pentru mare parte din funcțiile creierului

„Am descoperit cu adevărat că astrocitele sunt conductorii care orchestrează notele ce alcătuiesc muzica din creier”, a explicat Scott Soderling, autor senior al noului studiu, potrivit MedicalXpress.

Studiul mai arată și că astrocitele sunt responsabile pentru mare parte din funcțiile creierului, acestea putând fi ținte importante pentru terapii ale creierului, a adăugat Cagla Eroglu, un alt autor al studiului și profesor în biologie celulară și neurobiology. Eroglu este un expert în astrocite și laboratorul său a descoperit modul în care astrocitele își trimit tentaculele și se conectează cu sinapsele în 2017.

Cum procesează creierul frica: Cercetătorii au fost surprinși de o descoperire recentă