Home » Știință » Aurore ultraviolete, observate pentru prima oară în jurul unei comete

Aurore ultraviolete, observate pentru prima oară în jurul unei comete

Sursa foto: Imperial College London
Publicat: 28.09.2020

Date colectate de instrumentele aflate la bordul navei spațiale Rosetta a Agenției Spațiale Europene (ESA) au dezvăluit emisii de auroră în jurul unei comete pentru prima oară.

Pe Pământ, aurorele sunt formate atunci când particule încărcate de la Soare interacționează cu câmpul magnetic al planetei, la polul sud și cel nord. Acolo, particulele solare interacționează cu atomii și moleculele din atmosfera Pământului, creând cortine strălucitoare de lumină colorată pe cerul nocturn. Fenomene similare au fost observate și pe alte planete din Sistemul nostru Solar și chiar și în jurul unei stele aflate la mare depărtare.

Descoperirea aurorelor în jurul cometei 67P, surprinzătoare și fascinantă

Învelișul de gaz din jurul cometei 67P/Ciuriumov-Gherasimenko (67P/C-G), numită „coma”, strălucește cu o lumină ultravioletă atunci când este atins de particulele solare, interacțiunea fiind descoperită de spectrometrul UV Alice, aflat la bordul navei Rosetta.

„Inițial, am crezut că emisiile ultraviolete de la cometa 67P erau doar fenomenul cunoscut drept strălucirea zilei, un proces cauzat de fotonii solari care interacționează cu gazul cometei. Am fost uimiți să descoperim că emisiile UV erau de fapt aurora, declanșate de electroni din vântul solar care descompun apa și alte molecule în coma, și nu de fotoni. Rezultatul a stimulat atomii astfel că a apărut această lumină specifică”, a explicat dr. Joel Parker, care coordonează instrumentul Alice.

O multitudine de date care dezvăluie cum interacționează Soarele și vântul solar cu cometele

„Studiez aurorele de pe Terra de cinci decenii. Descoperirea aurorelor în jurul 67P, care nu are un câmp magnetic, este surprinzătoare și fascinantă”, a mai adăugat Parker.

În urma întâlnirii cu 67P/C-G între 2014 și 2016, Rosetta a obținut o multitudine de date care dezvăluie modul în care Soarele și vântul solar interacționează cu cometele, scrie Science Alert.

Pe lângă faptul că a descoperit aceste aurore în jurul cometei, nava spațială a ESA a fost prima care a orbitat în jurul nucleului unei comete, prima care a zburat alături de o cometă în timp ce aceasta călătorea spre interiorul Sistemului Solar și prima nava spațială care a trimis o sondă de aterizare pe suprafața unei comete.

A fost descoperit un nou tip de auroră boreală

Conform unei descoperiri surprinzătoare, un nou tip de auroră observat recent nu este de fapt o auroră

Un spectacol pe cer a putut fi în sfârşit explicat ştiinţific: ce duce la apariţia unui tip special de aurore?