Home » Știință » Sonda spațială Solar Orbiter a realizat primul survol al lui Venus

Sonda spațială Solar Orbiter a realizat primul survol al lui Venus

Credit foto: ESA/ATG medialab
Publicat: 29.12.2020

Sonda spațială Solar Orbiter a realizat cu succes survolarea planetei Venus, prima dintr-o serie de manevre care au rolul de a o trimite pe o orbită circumsolară.

Sonda spațială Solar Orbiter, o misiune comună NASA-ESA, a finalizat prima manevră de asistență gravitațională a lui Venus, pentru a începe să se apropie de Soare și să-și încline orbita cu scopul de a observa steaua din diferite perspective.

Apropierea de Venus s-a produs în 27 decembrie, la 14:39 (ora României), Solar Orbiter ajungând la o distanță de 7.500 de kilometri de planetă.

„Primul survol al lui Venus a fost finalizat pentru Solar Orbiter”, a fost mesajul postat pe contul oficial de Twitter al navei spațiale.

Un parteneriat între NASA și Agenția Spațială Europeană (ESA), sonda a fost lansată în februarie pentru a studia Soarele.

Misiunea sa este de a efectua observații de la cea mai apropiată distanță de până acum de Soare și de la latitudini înalte, oferind primele imagini ale regiunilor polare neexplorate ale Soarelui și investigând conexiunea Soare-Pământ.

Gravitația lui Venus, esențială pentru traseul lui Solar Orbiter

Traseul lui Solar Orbiter în jurul Soarelui a fost stabilit pentru a fi „în rezonanță” cu Venus, ceea ce înseamnă că se va întoarce în vecinătatea planetei la fiecare câteva orbite și poate folosi din nou gravitația planetei pentru a-și modifica sau înclina orbita, a transmis ESA, citată de Business Standard.

Traselul Solar Orbiter / Credit foto: ESA/ATG medialab

Următoarea întâlnire este programată pentru august 2021.

Inițial, sonda spațială va fi limitată la același plan cu planetele, însă fiecare întâlnire cu Venus îi va crește înclinația orbitală.

Până în 2025 va face primul survol prin apropierea relativă a unui pol solar, cu o înclinare de 17 grade, crescând la 33 de grade până la sfârșitul deceniului, oferindu-i astfel cea mai bună perspectivă asupra polilor solari, de deasupra planului eliptic.

Acest lucru va permite Solar Orbiter să realizeze primele imagini ale regiunilor polare ale Soarelui, esențiale pentru înțelegerea modului în care steaua noastră „funcționează”, pentru investigarea conexiunii Soare-Pământ și a modului în care sunt generate vânturile solare și cum pot fi prezise mai bine perioadele de furtuni solare.

Cele mai apropiate imagini de Soare tocmai au fost surprinse de satelitul Solar Orbiter. Când vor ajunge pe Terra