Home » Știință » Astronomii ar fi auzit, pentru prima oară, „sunetul” de fundal al Universului

Astronomii ar fi auzit, pentru prima oară, „sunetul” de fundal al Universului

Nebuloasa Ochi de Pisică. Sursa foto: NASA
Publicat: 15.01.2021

Având în vedere tot ceea ce știm despre undele gravitaționale, Universul ar trebui să fie plin de ele. Fiecare pereche de găuri negre sau stele neutronice care intră în coliziune, fiecare supernova cu un miez care se prăbușește, chiar și evenimentul Big Bang, ar trebui să fi trimis ondulații sonore de-a lungul spațiului-timp.

După tot acest timp, aceste unde ar fi slăbite și dificil de găsit, însă toate ar alcătui „zumzetul” care domină Universul nostru, fiind descris drept undele gravitaționale de fundal (GWB). Astronomii ar fi surprins o mică parte din acest „zumzet” pentru prima oară.

„A fost incredibil de palpitant să vedem un semnal atât de puternic reieșind din datele noastre. Cu toate acestea, semnalul de unde gravitaționale se întinde pe întreaga durată a observațiilor noastre, așa că trebuie să înțelegem foarte bine zgomotul nostru. Astfel, vom putea exclude surse cunoscute de zgomot, însă nu putem spune încă dacă semnalul provine cu adevărat de la unde gravitaționale. Pentru a face asta, vom avea nevoie de mai multe date”, a explicat Joseph Simon, astrofizician la Universitatea din Colorado, Boulder, SUA.

De ce este comunitatea științifică atât de încântată

Chiar și așa, comunitatea științifică este foarte încântată. Peste 80 de studii care citează cercetările echipei au fost publicate, după ce oamenii de știință au publicat studiul lor în baza de date arXiv în luna septembrie a anului trecut.

Dacă sunetul se va dovedi a fi real, descoperirea ar putea deschide calea pentru un nou stadiu al astronomiei undelor gravitaționale sau ar putea dezvălui un fenomen astrofizic complet nou.

Semnalul provine de la observațiile desfășurate asupra unui tip de stea moartă numită pulsar. Acestea sunt stele neutronice care sunt orientate în așa fel încât emit unde radio de la polii lor pe măsură ce se rotesc la viteze de milisecunde.

O dovadă a undelor gravitaționale de fundal

Aceste impulsuri sunt incredibil de precise, ceea ce înseamnă că pulsarii sunt probabil cele mai folositoare stele din Univers. Variațiile din timpul lor pot fi folosite pentru navigare, pentru analizarea mediului interstelar și pentru studierea gravitației.

Un singur pulsar cu o cadență neregulată nu ar însemna prea multe pentru astronomi. Însă, dacă mai mulți pulsari ar prezenta un tipar corelat de variație a timpului, asta ar putea reprezenta o dovadă a undelor gravitaționale de fundal, potrivit Science Alert.

O astfel de colecție de pulsari este ceea ce observă echipa de oameni de știință de la NANOGrav (North American Nanohertz Observatory for Gravitational Waves), anume 45 dintre cei mai stabili pulsari din Calea Lactee.

Un „zgomot comun” care variază de la pulsar la pulsar

Până acum, oamenii de știință nu au detectat semnalul care ar putea confirma undele gravitaționale de fundal. Însă, au detectat ceva, un „zgomot comun” care variază de la pulsar la pulsar și prezintă trăsături similare de fiecare dată. Aceste deviații au rezultat în variații de câteva sute de nanosecunde de-a lungul observațiilor care au durat 13 ani.

„Pentru mine următorii pași sunt cea mai interesantă parte. Deși mai avem mult de parcurs pentru a ajunge la o detectare definitivă, acesta este doar primul pas. Avem oportunitatea de a identifica sursa GWB și, dincolo de asta, să descoperim tot ce ne poate spune despre Univers”, a mai precizat Simon.

A murit pilotul Chuck Yeager, care a depăşit bariera sunetului acum 73 de ani