Home » Stiinta » Cercetătorii testează o nouă modalitate pentru studierea undelor gravitaționale

Cercetătorii testează o nouă modalitate pentru studierea undelor gravitaționale

Adrian Popovici 07.05.2020
Cercetătorii testează o nouă modalitate pentru studierea undelor gravitaționale
Credit foto: Profimedia

Valurile gravitaționale pe care tehnicile actuale le pot detecta sunt produse de ciocnirea unor găuri negre.

Cercetătorii care lucrează la rețeaua Advanced LIGO-VIRGO explică faptul că anul trecut au reușit să identifice și să studieze date care provin din fuziunea unor găuri negre și stele neutronice. Totuși, după cum explică dr. Rory Smith, cercetător al Universității Monash din Australia, în prezent peste două milioane de semnale sunt ignorate, notează Phys.

Dr. Smith explică faptul că metodele actuale duc la omiterea semnalului provenit din fuziunea a două găuri negre a fiecare 200 de secunde și a unei perechi de stele neutronice la fiecare 15 secunde. Aceste semnale ignorate sunt prea slabe pentru a fi detectate și „se ascund” în datele de fundal ale valurilor gravitaționale detectate.

O nouă metodă

În prezent, oamenii de știință dezvoltă și testează o nouă metodă de identificare a undelor gravitaționale, aceastea permițându-le acestora să „vadă” în trecut cu mai mult de opt miliarde de ani față de standardul actual.

„Aceasta ne va oferi o imagine a Universului timpuriu în timp ce va oferi informații și despre evoluția universului”, explică dr. Smith.

Fuziunea găurilor negre duc la producerea unei cantități mari de energie, sub forma undelor gravitaționale, care pot fi identificate de către LIGO. Dr. Eric Thrane, cercetător al Universității Monash, Australia, explică faptul că aceste valuri gravitaționale oferă informații despre spațiul-timpul traversat și despre materia din regiunile prin care trec. Aceste observații ar putea oferi informații importante asupra modului în care au evoluat stelele și galaxiile.

„Prin compilarea datelor din multe evenimente de fuziune, putem începe să înțelegem mediile în care stelele trăiesc și evoluează și ce anume provoacă sfârșitul lor ca găuri negre. Cu cât valurile gravitaționale pe care le identificăm sunt mai îndepărtate, cu cât Universul era mai tânăr când acestea s-au format. Putem urmări evoluția stelelor și a galaxiilor de-a lungul timpului cosmic, încă de pe vremea când Universul avea o fracțiune din vârsta sa actuală”, explică cercetătorii.

Studiul a fost publicat în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.