Home » Stiinta » Astronomii în căutare de viață extraterestră investighează un semnal radio de la o stea din apropiere

Ioana Matei 12.28.2020

Astronomii care coordonează cea mai extinsă căutare a vieții extraterestre investighează o emisie radio care pare să provină din direcția Proxima Centauri, steaua cea mai apropiată de Soarele nostru.

Undele radio au fost detectate în timpul celor 30 de ore de observații făcute cu telescopul Parkes din Australia, în lunile aprilie și mai din 2019. Analiza semnalului se află în desfășurare de ceva timp și oamenii de știință nu au identificat încă un vinovat terestru precum un satelit aflat în trecere sau echipament de pe Terra.

Ar putea avea o explicație banală

Este normal ca astronomii din cadrul proiectului Breakthrough Listen, în valoare de 100 de milioane de dolari, să descopere unde radio ciudate cu ajutorul telescopului Parkes ori la Observatorul Green Bank din Virginia de Vest, iar până acum toate aceste semnale au fost atribuite surselor naturale sau interferențelor cauzate de oameni.

Cel mai recent „semnal” ar putea avea o explicație banală, însă direcția semnalului, în jur de 980MHz, precum și o aparentă modificare a frecvenței care ar fi compatibilă cu mișcarea unei planete, au făcut descoperirea și mai curioasă. Oamenii de știință vor publica un studiu despre semnal, numit BLC1, pentru Breakthrough Listen, proiectul conceput pentru căutarea dovezilor existenței vieții în spațiu, potrivit The Guardian.

„Primul candidat serios după descoperirea semnalul Wow!”

Semnalul radio ce pare să provină din direcția Proxima Centauri, o stea pitică roșie aflată la 4,2 ani-lumină de Pământ, nu a mai fost observat de la descoperirea inițială, potrivit unei persoane din comunitatea astronomică ce nu a dorit să fie identificată pentru că cercetările sunt încă în desfășurare. „Este primul candidat serios după descoperirea semnalul Wow!”, a mai adăugat persoana.

Semnalul Wow! a fost un semnal radio de scurtă durată descoperit în timpul căutării vieții extraterestre inteligente (SETI) la Observatorul Big Ear Radio în Ohio, în 1977. Semnalul neobișnuit, care și-a căpătat denumirea după ce astronomul Jerry Ehman a scris „Wow!” alături de datele despre semnale, a stârnit un val de entuziasm în rândul comunității științifice, deși Ehman a avertizat cu privire la „concluziile vaste de pe urma datelor pe jumătate vaste”.

Astronomii cred că ar fi detectat emisii radio de la o lume extraterestră