Home » Stiinta » O gaură neagră supermasivă „neliniștită” cutreieră necontenit prin spațiu. Cum poate fi explicată

Ioana Matei 03.24.2021
Sursa foto: NASA

Astronomii au acum cele mai bune dovezi care arată că o gaură neagră supermasivă se poate deplasa prin Univers și prin propria galaxie. Nu este tocmai clar de ce, însă câteva explicații posibile sunt interesante.

„Noi nu ne așteptăm ca majoritatea găurilor negre supermasive să se deplaseze. Acestea sunt de obicei staționare. Sunt atât de grele încât este greu să se miște. Spre exemplu, să lovești o minge de bowling este mult mai greu decât atunci când lovești o minge de fotbal. Bineînțeles, în acest caz, mingea de bowling este de câteva milioane de ori mai mare decât masa Soarelui. Va fi nevoie de o lovitură destul de puternică”, a explicat Dominic Pesce, astronom la Centrul Harvard & Smithsonian pentru Astrofizică.

Oamenii de știință au descoperit gaura neagră supermasivă în galaxia spirală J0437+2456, situată la 228 de milioane de ani-lumină distanță de Pământ.

Cum poate fi explicată „clătinarea” găurii negre supermasive?

Potrivit analizei echipei, velocitatea găurii negre supermasive este de aproximativ 4.810 de kilometri pe secundă. Totodată, observațiile mișcărilor stelelor și gazelor au arătat că velocitatea din regiunea interioară a galaxiei este de 4.860 de kilometri pe secundă.

Având în vedere că măsurătorile prezintă diferențe destul de semnificative, iar velocitatea întregii structuri a galaxiei pare oarecum complicată, este dificil de spus cu certitudine de ce totul „se clatină” în această parte a Universului.

Totuși, există câteva explicații posibile. Galaxia ar putea trece momentan print-o fuziune cu un alt obiect masiv, precum o altă galaxie. Gaura neagră supermasivă ar fi putut să se lovească de o altă gaură neagră supermasivă, astfel generând un recul care a desprins gaura neagră supermasivă din poziția în care se afla. O altă explicație ar fi că, prin această „clătinare”, galaxia și gaura neagră se reașază.

Vești extraordinare pentru astrofizică, dar și pentru noi

Oamenii de știință mai cred că este posibil ca gaura neagră să aibă un tovarăș binar nevăzut, astfel fiind vorba despre două obiecte care orbitează un centru comun de gravitație în nucleul galactic, potrivit Science Alert.

Dacă este vorba de recul sau un tovarăș binar, atunci ar fi vești extraordinare pentru astrofizică. Există multe întrebări fără răspuns despre găurile negre supermasive. De asemenea, ar fi vești grozave și pentru noi, aflați aici în Calea Lactee. Însă, având în vedere că suntem la câteva miliarde de ani distanță de o fuziune galactică, șansele ca găurii negre supermasive din galaxia noastră, Sagittarius A*, să i se facă „dor de ducă” sunt slabe.

O gaură neagră dezvoltată în laborator a confirmat o teorie prezisă de Stephen Hawking în 1974