Home » Știință » Fluxul stelar Theia 456 din Calea Lactee a fost examinat de cercetători. Cele 500 de stele din grup s-au format în același timp

Sursă foto: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt, SSC & Caltech
Publicat: 27.01.2021

Cercetătorii au studiat cu atenție fluxul stelar Theia 456 din Calea Lactee și au descoperit că cele 500 de stele care îl compun s-au format, de fapt, în același timp. Galaxia noastră găzduiește aproximativ 8.292 de astfel de fluxuri descoperite în ultimii ani, numite toate Theia. Însă, Theia 456 prezintă niște particularități care au atras atenția oamenilor de știință.

Un flux stelar este un tipar liniar, care apare mai rar decât aglomerările obișnuite de stele. După ce au combinat mai multe seturi de date strânse cu ajutorul telescopului spațial Gaia, o echipă de astrofizicieni au realizat că toate cele 468 de stele din Theia 456 s-au format în același timp și merg în aceeași direcție în spațiu, conform Phys.

Majoritatea aglomerărilor de acest fel sunt sub forma unor clustere globulare. Dar ceea ce este interesant în cazul Theia 456 este așezarea stelelor într-o linie lungă și dreaptă. Nu vorbim despre un grup organizat haotic. Sunt doar câteva fluxuri stelare care sunt în apropiere, tinere și întinse pe o distanță atât de lungă”, a declarat Jeff Andrews, astrofizician de la Northwestern University, SUA, membru al echipei care a realizat acest studiu.

Ce este, de fapt, fluxul stelar Theia 456 din Calea Lactee

Descoperirea a fost prezentată la cea de-a 237-a reuniune a Societății Astronomice Americane. Chiar dacă oamenii de știință observaseră de multă vreme că stelele se formează în grup, cele mai cunoscute clustere de până acum apar sub forma unei sfere. Doar recent s-au descoperit și alte forme pe cer.

S-ar părea că aceste șiruri lungi erau, la un moment dat, tot sub o formă de sferă. Însă, cu timpul, stelele s-au îndepărtat tot mai mult, din cauza forțelor care au acționat asupra lor.

„Pe măsură ce am început să devenim mai avansați în privința tehnologiei folosite pentru a extrage date, am constatat că stelele sunt organizate în mai multe structuri decât doar în formă de clustere. Deși știm despre ele de zeci de ani, începem acum să găsim fluxuri ascunse”, a mai spus Andrews. Theia 456 se întinde pe mai mult de 500 de ani lumină în Calea Lactee.

De ce a fost descoperită abia acum această formațiune

Acest curent de stele a fost ascuns astronomilor de mult timp, deoarece se află în planul galactic, acolo unde poate fi ușor ascuns de cele 400 de miliarde de stele ale Căii Lactee.

Planul galactic este locul în care se află cea mai mare parte a masei galaxiei. „Tindem să ne concentrăm telescoapele în alte direcții, deoarece este mai ușor să găsim lucruri. Acum începem să găsim acești curenți chiar în interiorul galaxiei. Este ca și cum ai găsi un ac într-un fân. Sau, în acest caz, să găsim o undă în ocean”, a adăugat Andrews.

Specialiștii au analizat, de asemenea, și modul în care strălucirea acestor stele s-a schimbat în timp. Așa au stabilit că stelele se rotesc la viteze similare. Aceasta este o dovadă suplimentară a faptului că au aceeași vârstă. Mai mult decât atât, se mișcă împreună în aceeași direcție. În acest fel, pot afla și locul din care a venit fluxul stelar Theia 456.

Vă invităm să citiți și:

În ”copilăria” sa, Calea Lactee a devorat o altă galaxie

În Calea Lactee există șase miliarde de planete asemănătoare Pământului

Calea Lactee ascunde un secret fascinant. ”Această descoperire depăşeşte orice aşteptări”