Home » Știință » Cercetătorii au detectat, pentru prima dată, o „particulă fantomă” de la o stea distrusă de o gaură neagră

Sursa foto: DESY, Science Communication Lab
Publicat: 28.02.2021

O stea complet distrusă atunci când s-a apropiat prea mult de o gaură neagră a oferit comunității științifice un cadou rar. Pentru prima oară, oamenii de știință au detectat un neutrin care a fost aruncat în spațiu în timpul unuia dintre aceste evenimente violente.

Particula minusculă ne aduce mai aproape de înțelegerea locului în care sunt născute cele mai energetice particule ale Universului și ne arată că evenimentele de perturbare mareică („tidal disruption events” sau TDE) ale găurilor negre pot produce acceleratoare puternice de particule.

„Originea neutrinilor cosmici este necunoscută, în special din cauza faptului că sunt extrem de dificil de găsit. Acest rezultat ar fi doar a doua oară când aceste particule sunt urmărite înapoi la sursa lor”, a spus Sjoert van Velzen, astrofizician la Universitatea Leiden, din Țările de Jos.

Prinsă în capcană de gravitația unei găuri negre

Observarea distrugerii unei stele de către o gaură neagră este destul de rară, însă omenirea a văzut acest eveniment îndeajuns de des încât să știe cu aproximație cum are loc procesul. O stea rătăcită se apropie prea mult de o gaură neagră și este prinsă în capcană de gravitația celei din urmă. Forța mareică colosală a găurii negre, produsul câmpului său gravitațional, mai întâi întinde și apoi trage steaua atât de mult până o rupe.

Acest eveniment de perturbare mareică eliberează o lumină spectaculoasă pe măsură ce jumătate din steaua dezintegrată se rotește în gaura neagră, producând o căldură imensă înainte să treacă de orizontul evenimentelor. Apoi, cealaltă jumătate din stea este aruncată în spațiu.

Tocmai o astfel de lumină a fost observată de pe Pământ la data de 9 aprilie 2019.

O gaură neagră supermasivă cu masă de 30 milioane de ori mai mare decât cea a Soarelui

Evenimentul numit AT2019dsg a fost emis de o gaură neagră supermasivă cu masă de 30 de milioane de ori mai mare decât cea a Soarelui (gaura neagră supermasivă din Calea Lactee are o masă de „doar” 4 milioane de ori mai mare), aflată la o distanță de 750 de milioane de ani-lumină.

Doar șase luni mai târziu, la data 1 octombrie 2019, o altă detectare a fost făcută în Antarctica, fiind unul dintre cei mai energici neutrini observați până acum. Evenimentul a fost numit IC191001A.

De asemenea, evenimentul a venit din direcția lui AT2019dsg. Atunci când oamenii de știință au analizat IC191001A, aceștia au descoperit o șansă de doar 0,2% ca acesta să nu fie asociat cu AT2019dsg.

„Evenimentul de perturbare mareică acționează ca un accelerator gigantic de particule”

„Acesta este primul neutrin asociat cu un eveniment de perturbare mareică și ne oferă dovezi prețioase”, a precizat astronomul Robert Stein de la DESY, potrivit Science Alert.

„Evenimentele de perturbare mareică nu sunt înțelese pe deplin. Detectarea neutrinului sugerează existența unui motor puternic central în apropiere de discul de acreție care eliberează particule. Analizele de la radiotelescoape ne oferă dovezi adiționale că evenimentul de perturbare mareică acționează ca un accelerator gigantic de particule”, a adăugat Stein.

Rezultatele sunt de-a dreptul magnifice și demonstrează ce putem descoperi atunci când combinăm diferite moduri de analiză a cosmosului. „Observațiile combinate demonstrează puterea astronomiei prin multipli mesageri”, a spus Marek Kowalski, astrofizician la DESY și Universitatea Humboldt, din Germania.

Neutrinii demonstrează că un al doilea tip de fuziune este produs în miezul Soarelui nostru