Home » Stiinta » Un proiect secret al armatei americane din timpul Războiului Rece a descoperit fosile ciudate în solul înghețat din Groenlanda

Ioana Matei 03.21.2021
Sursa foto: Armata SUA/Dorothy Peteet/Lamont-Doherty Earth Observatory

Solul înghețat care a fost colectat din Groenlanda în timpul Războiului Rece ca parte a unei operațiuni militare secrete ascundea câteva mistere, anume fosile care ar putea fi vechi de milioane de ani.

Analizele recente au dezvăluit plante care erau atât de bine păstrate încât „arătau de parcă ar fi murit ieri”, au spus cercetătorii. Oamenii de știință din cadrul armatei americane au săpat în gheața din nord-vestul Groenlandei în 1966, ca parte din Project Iceworm, o misiune secretă cu scopul de a construi o bază subterană în care să fie ascunse sute de focoase. De acolo, Uniunea Sovietică ar fi fost în raza de acțiune a muniției.

O stație de cercetare din Arctica, numită Camp Century, era acoperirea folosită de armata Statelor Unite ale Americii. Însă, proiectul a eșuat, baza a fost abandonată și mostrele de sol au rămas într-un congelator din Danemarca până când au fost redescoperite în 2017.

Micile fragmente de plante contrazic teoriile cercetătorilor

Atunci când oamenii de știință au analizat mostrele în 2019, aceștia au descoperit fragmente de plante fosilizate care ar fi înflorit în urmă cu milioane de ani. Stratul de gheață din prezent al Groenlandei este considerat a fi vechi de aproape 3 milioane de ani, însă micile fragmente de plante contrazic această idee, arătând că la un moment dat în ultimele milioane de ani mare parte din Groenlanda nu era acoperită de gheață.

Pentru a data plantele, oamenii de știință au analizat izotopii de aluminiu și beriliu, care se acumulează în minerale atunci când sunt expuse la radiația care pătrunde prin atmosferă. Acești izotopi le pot spune cercetătorilor cât de mult au fost expuse mineralele la suprafață și cât de mult timp au fost îngropate în subteran.

Când au văzut pentru ultima dată lumina soarelui solul și plantele din mostre?

Analizele au stabilit că solul și plantele din acesta au văzut pentru ultima dată lumina soarelui în urmă cu sute de mii de ani sau aproape 1 milion de ani în urmă. Urmele frunzelor din sedimente seamănă cu cele găsite în ziua de azi în ecosistemele de tundră din Groenlanda, potrivit studiului, informează Live Science.

Oamenii de știință estimează că stratul de gheață actual al Groenlandei a persistat la aceeași dimensiune timp de 2,6 milioane de ani. Cu toate acestea, noile descoperiri arată că gheața a dispărut aproape în totalitate din Groenlanda cel puțin o dată în acea perioadă de timp.

Cercetătorii au avertizat în repetate rânduri că Groenlanda se apropie cu repeziciune de un punct critic, în care gheața ar putea fi pierdută pentru totdeauna până în 2055.

„Râul întunecat” și misterios care ar putea curge pe o distanță de 1.000 de kilometri pe sub Groenlanda