Home » Stiinta » Miliarde de fulgere ar fi dus la apariția vieții pe Pământ în urmă cu 3,5 miliarde de ani

Ioana Matei 03.22.2021

Modul prin care a apărut viața pe Pământ ne-a fascinat dintotdeauna, iar noi cercetări sugerează că fulgerele primordiale, probabil de-a lungul unui miliard de ani, ar fi jucat un rol crucial în apariția vieții pe această planetă.

Ideea se bazează pe modul în care fulgerele creează un tip special de sticlă numit fulgurit, atunci când aceste descărcări electrice lovesc solul. Fulguritele conțin fosfor, unul dintre ingredientele cheie pentru formarea vieții. Acest ingredient este deseori ascuns în interiorul rocilor insolubile.

Pământul timpuriu ar fi trecut prin suficient de multe fenomene meteorologice cu descărcări electrice în decursul unei perioade îndeajuns de îndelungate astfel încât cantitatea necesară de fosfor reactiv să fie eliberată pe Terra, cred oamenii de știință. De fapt, același proces ar putea avea loc și pe alte planete.

„Fulgerele devin o cale semnificativă spre originea vieții”

„Aceste cercetări ne ajută să înțelegem cum s-ar fi format viața pe Pământ și cum s-ar putea forma acum pe alte planete similare Terrei. Astfel, fulgerele devin o cale semnificativă spre originea vieții”, a precizat Benjamin Hess, om de știință la Universitatea Yale.

Având în vedere că fosforul reactiv poate fi găsit în mineralul solubil schreibersite, cercetătorii cred că meteoriții, bogați în schreibersite, ar fi fost responsabili pentru aducerea fosforului pe planeta noastră într-o stare utilizabilă. Cu toate acestea, perioada în care viața a început să apară pe Terra nu ar fi fost una extrem de marcată de lovituri de meteoriți.

Cu ajutorul unor tehnici de imagistică prin spectroscopie, cercetătorii au dezvăluit că mineralul schreibersite poate fi găsit și în fulgurite atunci când trăsnetele lovesc anumite tipuri de sol bogate în argilă, potrivit Science Alert.

Un cocktail foarte precis de substanțe pentru formarea vieții pe Pământ

Prin intermediul unei simulări pe computer, cercetătorii au estimat că în jur de 1 până la 5 miliarde de fulgere ar fi avut loc în fiecare an pe Terra, cu până la 1 miliard de trăsnete lovind solul în fiecare an. Prin comparație, în ziua de astăzi, în jur de 560 de milioane de fulgere au loc în fiecare an pe Pământ.

De fapt, fosforul adus de trăsnete ar fi depășit fosforul rezultat în urma loviturilor de meteoriți în urmă cu aproximativ 3,5 miliarde de ani. În aceeași perioadă ar fi apărut și primele forme simple de viață.

Fosforul reprezintă doar o parte dintr-un cocktail foarte precis de substanțe chimice despre care oamenii de știință cred că ar fi fost amestecat pe Pământul timpurie, astfel încât „cărămizile” vieții să poată fi create prin reacții ulterioare.

Criza climatică din urmă cu 233 de milioane de ani a transformat total viața pe Pământ