Home » Stiinta » Criza climatică din urmă cu 233 de milioane de ani a transformat total viața pe Pământ

Autor: Ioana Matei 09.26.2020

O dispariție în masă declanșată de o schimbare bruscă a climei în urmă cu peste 200 de milioane de ani a transformat complet viața pe Pământ și a dus la epoca dinozaurilor, susțin oamenii de știință.

O echipă internațională a analizat fosile și dovezi geologice, astfel descoperind că erupțiile vulcanice uriașe din vestul Canadei de azi au coincis cu o pierdere globală de plante și animale.

Studiul a fost publicat în Science Advances.

Dar, în timp ce criza din urmă cu 233 de milioane de ani a șters de pe fața pământului segmente vaste de viață, evenimentul a însemnat că dinozaurii au preluat controlul și unele dintre primele mamifere, precum și crocodilii și țestoasele, au putut să se extindă.

O oportunitate pentru dinozauri, dar și pentru mamifere

„A existat cu siguranță o dispariție în masă pe care acum o știm drept episodul pluvial Carnian, care a fost ușor ascuns și misterios. A însemnat o oportunitate pentru dinozauri, dar și pentru mamifere, țestoase și alte animale”, a explicat Mike Benton, paleontolog la Universitatea din Bristol.

Jacopo Dal Corso, care a lucrat la proiect de la Universitatea din Leeds, a declarat să semnăturile geochimice de la acea vreme indică faptul că erupțiile vulcanice masive au eliberat cantități masive de gaze cu efect de seră în aer. Astfel au fost create creșteri bruște și repetate a încălzirii globale. Dal Corso a spus că acestea au provenit din provincia Wrangellia din vestul Canadei, acolo unde erupțiile din Triasicul târziu au eliberat bazaltul care acum formează mare parte din coasta de vest a Americii de Nord.

Motivul pentru care dinozaurii au prosperat după criză

Clima mai caldă și ploile abundente ar fi ajutat viața la început. Însă condițiile au devenit extreme și au fost urmate de o perioadă aridă extinsă. Vegetația bogată, precum feriga Pteridospermatopsida, a murit și a fost înlocuită de conifere mai puțin roditoare. Plantele mărunte și multe specii erbivore au fost afectate, au mai notat autorii studiului.

Nu este clar motivul pentru care dinozaurii au prosperat după criză, însă fosilele arată că multe specii s-au extins în noi teritorii. Un alt val de bestii erbivore, precum Plateosaurusul de 4 tone, au ajuns pe meleaguri noi cunoscute azi drept Germania, America de Sud și Africa de Sud, scrie The Guardian.

„O problemă veche de când lumea”

Dispariția în masă, care se adaugă la „cele cinci mari dispariții” înregistrate în ultimii 500 de milioane de ani, au afectat grav oceanele, eliminând o treime din viața marină. Distrugerea a deschis calea pentru recifele moderne de corali și grupurile de plancton pe măsură ce viața pe Pământ își revenea, au mai scris oamenii de știință.

„Se va rezuma la o problemă veche de când lumea: schimbările climatice au cauzat diversificarea dinozaurilor sau a fost totul o coincidență? În cele din urmă, cronologia va fi crucială. Vom vedea ce vor aduce următorii ani. Autorii studiului au încercat să testeze această idee îndrăzneață că diversificarea dinozaurilor a fost declanșată de schimbarea climei. Șansele sunt de partea lor și sper să fie așa, pentru că ar fi o poveste de-a dreptul impresionantă”, a declarat Steve Brusatte, paleontolog la Universitatea din Edinburgh, care nu a fost implicat în noul studiu.

Și dinozaurii făceau cancer. A fost descoperită prima dovadă

Descoperire impresionantă: Spinosaurus, primul dinozaur care putea înota

Dinozaurii aveau sângele cald, conform unui studiu efectuat pe cojile lor de ouă

Ar putea fi readuşi la viaţa dinozaurii?

Aproape jumătate dintre români păstrează în casă telefoanele vechi, în loc să le recicleze
O femeie se judecă de patru ani cu Apple, după ce soțul a murit înainte să îi poată da parola la cont
Ce este sindromul Triplu X?
Proclamarea Regatului României