Home » Știință » Infecțiile de tract urinar. Cum reușesc bacteriile să supraviețuiască în corpul uman

Publicat: 24.03.2021

Unele bacterii infecțioase s-au adaptat atât de bine la vezica urinară umană, încât par să-și creeze propriul ADN cu ajutorul substanțelor chimice din urina noastră.

Tractul urinar este un mediu dificil pentru orice bacterie. Tocmai de aceea urina este atât de frecvent descrisă ca fiind sterilă, deși acest lucru nu este, de fapt, adevărat.

La fel ca tractul gastrointestinal, urina umană găzduiește o comunitate de microbi, cunoscută drept microbiota. Deși mare parte din aceste bacterii sunt inofensive, uneori o anumită specie poate înclina balanță, astfel cauzând infecții de tract urinar (ITU) extrem de dureroase.

O genă cheie care permite bacteriilor să exploateze urina noastră

Streptococcus agalactiae este o sursă cunoscută de ITU în cazul unor oameni. Noi cercetători au dezvăluit acum modul în care poate supraviețui într-un mediu atât de ostil. În cazul unui corp uman sănătos, urina ar trebui să aibă niveluri relativ scăzute de patru nucleobaze care alcătuiesc codul ADN, acestea fiind transformate în compuși azotați și eliminate din corp.

După ce au secvențiat genomul S. agalactiae, oamenii de știință au descoperit o genă cheie care permite bacteriilor să exploateze prezența altor compuși din urina noastră și să producă cel puțin una dintre acele baze, anume guanina, pentru a supraviețui. Gene similare au fost descoperite recent și în Escherichia coli (E. coli). Aceasta este cea mai comună cauză a infecțiilor de tract urinar umane.

„Cărămizi” esențiale din tractul urinar

De obicei, în intestine sau sânge, E. coli și Streptococcus caută anumite substanțe chimice de care au nevoie pentru a-și face ADN. Astfel, bacteriile împrumută produse precum guanină din corpurile noastre. Însă, în tractul urinar, aceste „cărămizi” esențiale sunt în cele din urmă descompuse în acid uric, ceea ce înseamnă că nu sunt ușor de găsit.

Așadar, E. coli și Streptococcus trebuie să-și sintetizeze propriile baze chimice dacă vor să crească și să se reproducă.

Bacteriile colonizează urina pentru a supraviețui

„Este, de fapt, o strategie de supraviețuire. Colonizează urina, un mediu în care nu pot trăi multe organisme. Pare să fie o strategie comună în rândul speciilor de bacterii care alcătuiesc microbiomul urinei”, a spus Matthew Sullivan, genetician molecular la Universitatea Griffith din Australia.

În noul studiu, cercetătorii au descoperit că microbii care nu au reușit să-și creeze propria guanină nu au putut să colonizeze vezica urinară a șoarecilor. Același lucru a fost valabil și în cazul urinei umane sintetice. Asta sugerează că guanina este esențială pentru infecțiile cu Streptococcus în vezica urinară, potrivit Science Alert.

Atunci când oamenii de știință au adăugat guanină adițională la urină, chiar și tulpinile bacteriene fără căi metabolice de a crea guanină au reușit să supraviețuiască. Asta sugerează că această bază este un factor esențial.

Un nou test poate găsi bacteriile rezistente la antibiotice din sângele unui pacient în doar o oră