Home » Știință » Molecule nemaivăzute până acum în spațiu au fost descoperite de cercetători printre stele

Sursa foto: M. Weiss/ Center for Astrophysics/ Harvard & Smithsonian
Publicat: 01.05.2021

În spațiul dintre stele, în praful din care acestea se nasc, oamenii de știință au descoperit molecule care nu au mai fost văzute până acum în spațiul cosmic.

Descoperirea emisiilor într-un nor stelar marchează prima oară când specii specifice dintr-o clasă de molecule cunoscută drept hidrocarbură aromatică policiclică sunt identificate în spațiu. Descoperirea ar putea ajuta la elucidarea misterului privind cum și unde se formează aceste molecule.

„Am crezut mereu că hidrocarburile aromatice policiclice se formează în atmosferele stelelor moarte. În acest studiu, noi le-am găsit în norii reci și întunecați, acolo unde stelele nici nu au început să se formeze încă”, a explicat Brett McGuire, astrochimist la MIT.

Hidrocarburile aromatice policiclice există și pe Pământ

Hidrocarburile aromatice policiclice (HAP) nu sunt chiar rare. Aici pe Pământ, acestea apar destul de frecvent. Pot fi găsite în uleiuri (alcătuite din organisme moarte supraîncălzite precum alge și zooplancton) și cărbune (alcătuite din plante moarte supraîncălzite).

Originile hidrocarburilor aromatice policiclice pot fi și non-biologice. De fapt, din câte știm, majoritatea HAP din Univers au origine abiotică. Analizele anterioare au sugerat că în jur de 15% din totalul de carbon dintre stelele din galaxiile similare cu a noastră este situat în HAP, iar mare parte din acesta plutește în spațiul dintre stele, în mediul interstelar.

Un nor molecular rece și dens din constelația Taurul

Cu toate acestea, până acum nu aveam decât o semnătură care ne spunea că hidrocarburile aromatice policiclice sunt acolo. Ce nu știam este ce molecule individuale pot fi găsite în gazul interstelar.

„Acum, pentru prima oară, avem o imagine directă a chimiei care ne va permite să studiem în detaliu modul în care acest rezervor masiv de carbon reacționează și evoluează prin procesul de formare de stele și planete”, a adăugat McGuire.

Oamenii de știință s-au concentrat pe norul molecular Taurus (TMC-1). Acesta este un nor molecular rece și dens din constelația Taurul, situat la aproximativ 430 de ani-lumină distanță de Terra. Norii moleculari sunt locul în care se formează stele, fiind uneori numiți și pepiniere de formare a stelelor.

Molecule care nu se aseamănă cu nimic detectat până acum

Totuși, modelele cercetătorilor nu au putut prezice ce aveau să descopere în norul TMC-1. Bineînțeles, unele HAP erau de așteptat, însă abundența era de o magnitudine neașteptată, potrivit Science Alert.

„Am dat peste un set complet nou de molecule care nu se aseamănă cu nimic detectat până acum. Ne va schimba complet înțelegerea privind modul în care aceste molecule interacționează între ele. Are numeroase repercusiuni. Atunci când aceste molecule cresc îndeajuns de mult încât devin semințele prafului interstelar, acestea pot afecta compoziția asteroizilor, cometelor și planetelor”, a mai precizat McGuire.

Un meteorit care s-a prăbușit în America în 2018 prezenta urme de molecule organice