Home » Știință » Cercetătorii ruși au scufundat un telescop uriaș în Lacul Baikal pentru a căuta cele mai mici particule din Univers

Publicat: 18.03.2021

Oamenii de știință din Rusia au lansat unul dintre cele mai mari telescoape subacvatice din lume. Telescopul va observa Universul în detaliu tocmai din adâncurile Lacului Baikal din sudul Siberiei.

Telescopul subacvatic, care a început să fie construit în 2015, este conceput să observe neutrinii, cele mai mici particule cunoscute deocamdată. Poreclit Baikal-GVD, telescopul a fost scufundat până la 1.300 de metri adâncime, la o distanță de aproximativ 4 kilometri de mal. Observatorul plutitor este alcătuit din module de sticlă și oțel inoxidabil.

Neutrinii sunt foarte greu de detectat și apa este un mijloc eficient pentru astfel de cercetări.

Telescopul din Baikal va concura cu Ice Cube

Sâmbătă, 13 martie 2021, cercetătorii au observat cum modulele au fost coborâte cu grijă în apele înghețate ale Lacului Baikal, printr-o gaură dreptunghiulară creată în gheață.

„Un telescop pentru neutrino care măsoară jumătate de kilometru cub este situat chiar sub picioarele noastre”, a spus Dmitry Naumov, de la Institutul Unificat pentru Cercetări Nucleare, în timp ce stătea pe suprafața înghețată a lacului. În următorii ani, telescopul va fi extins și va ajunge să măsoare un kilometru cub, a adăugat Naumov.

Telescopul Baikal va concura cu Ice Cube, un observator uriaș pentru neutrino îngropat sub gheața din Antarctica la o stație de cercetare americană de la Polul Sud, potrivit Science Alert.

De ce este Lacul Baikal singurul lac unde poți lansa un telescop de neutrino?

Oamenii de știință ruși spun că telescopul este cel mai mare detector de neutrino din emisfera nordică. Totodată, Lacul Baikal, cel mai mare lac de apă dulce din lume, este ideal pentru acest observator plutitor.

„Desigur, Lacul Baikal este singurul lac unde poți lansa un telescop de neutrino tocmai datorită adâncimii sale. De asemenea, apa dulce și claritatea sa sunt importante. Mai mult, faptul că există un înveliș de gheață este foarte important”, a precizat Bair Shoibonov, de la Institutul Unificat pentru Cercetări Nucleare.

Telescopul este rezultatul unei colaborări între cercetătorii din Republica Cehă, Germania, Polonia, Rusia și Slovacia.

Telescopul spațial Hubble a intrat în modul de siguranța după o eroare de software