Home » Știință » Noi imagini dezvăluie câmpul magnetic extrem de puternic al găurii negre din inima galaxiei Messier 87

Sursa foto: EHT Collaboration
Publicat: 28.03.2021

Primele imagini care arată câmpul magnetic din jurul unei găuri negre ar putea explica modul în care găurile negre emit jeturi de energie și materie la peste 5.000 de ani-lumină în spațiu.

Noile imagini provin chiar de la prima gaură neagră fotografiată vreodată, care este situată în centrul Messier 87, o galaxie eliptică gigantică aflată la 55 milioane de ani-lumină depărtare de Pământ. În 2017, peste 300 de cercetători din toată lumea au coordonat 11 radiotelescoape pentru a observa centrul galaxiei M87. Telescopul rezultat a fost poreclit Event Horizon Telescope (EHT). Rezultatul colaborării, publicat în 2019, a fost o imagine cu o gaură neagră înconjurată de materie luminoasă.

Acum, o nouă analiză dezvăluie că acea lumină din jurul găurii negre este parțial polarizată, ceea ce înseamnă că undele de lumină vibrează într-un singur plan. Asta este o semnătură a luminii care a trecut prin spațiul fierbinte și magnetizat. Prezența sa înseamnă că cercetătorii pot începe să cartografieze câmpul magnetic de la marginile găurii negre.

Câmpul magnetic ar putea fi suficient de puternic încât să împingă materia în afara găurii negre

În două noi studii publicate recent în The Astrophysical Journal, oamenii de știință au concluzionat că acel câmp magnetic ar putea fi suficient de puternic încât să împingă materia care altfel ar trece în mod ireversibil de orizontul evenimentului al găurii negre. Rezultatul este un flux de materie și energie emis sub formă de jeturi de gaura neagră în galaxia sa.

„Mulți oameni încearcă de mult timp să înțeleagă modul în care câmpurile magnetice permit gazelor să se prăbușească în găuri negre, modul în care acestea produc jeturi. Acum începem cu adevărat să testăm acele teorii în mod direct cu imagini polarizate ale găurii negre”, a explicat Jason Dexter, astrofizician la Universitatea din Colorado, Boulder, și coordonator în cadrul proiectului EHT.

„Acesta este doar începutul”

„Sunt multe lucruri pe care nu le știm și ar trebui să fim precauți. Însă, acesta este un semnal interesant. Poate că aceste câmpuri magnetice joacă un rol activ în dezvoltarea găurilor negre și emiterea jeturilor”, a adăugat Dexter, citat de Live Science.

Observațiile viitoare ale găurii negre din inima galaxiei M87 vor ajuta la rezolvarea acestui mister. De asemenea, orice fel de fluctuații viitoare vor permite cercetătorilor să construiască hărți mai detaliate ale câmpurilor magnetice. Nu există niciun motiv pentru care EHT nu ar putea fi instruit asupra găurii negre din centrul galaxiei noastre, a mai spus Dexter.

„Este un rezultat foarte interesant. Aflăm mai multe despre această imagine cu gaura neagră și proprietățile fizice din spatele imaginii găurii negre din M87. Acesta este doar începutul”, a precizat astrofizicianul.

O gaură neagră supermasivă „neliniștită” cutreieră necontenit prin spațiu. Cum poate fi explicată

O gaură neagră dezvoltată în laborator a confirmat o teorie prezisă de Stephen Hawking în 1974

Cum am putea afla dacă Planeta 9 este o gaură neagră mică?

Suplimentele cu ulei de pește ar putea crește riscul de afecțiuni cardiace