Home » Stiinta » Încă o premieră pe Marte. NASA a reușit să extragă oxigen pur și respirabil din atmosfera marțiană

04.22.2021

NASA tocmai a adăugat încă o premieră în portofoliul misiunii Perseverance pe planeta Marte. Agenția spațială americană a reușit să extragă oxigen pur și respirabil din atmosfera marțiană.

Extragerea de oxigen din atmosfera subțire a Planetei Roșii este fără precedent și a avut loc marți, 20 aprilie, la o zi după ce elicopterul Ingenuity a efectuat cu succes primul zbor al omenirii pe o altă planetă. Oxigenul a fost extras cu ajutorul dispozitivului experimental MOXIE, aflat la bordul roverului Perseverance.

La prima sa activare, instrumentul poreclit MOXIE, (Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment) care este de mărimea unui prăjitor de pâine, a produs în jur de 5 grame de oxigen. Această cantitate poate permite unui astronaut să respire timp de aproximativ 10 minute pe Marte.

Rezultatul inițial a fost modest. Însă, reușita a marcat prima extragere experimentală de resurse naturale din mediul altei planete pentru utilizarea directă a oamenilor.

„MOXIE nu este doar primul instrument care produce oxigen pe o altă planetă”

„MOXIE nu este doar primul instrument care produce oxigen pe o altă planetă. Tehnologia este prima de acest fel care va ajuta viitoarele misiuni să trăiască cu resursele de pe altă planetă”, a explicat Trudy Kortes, director al demonstrațiilor de tehnologie de la NASA.

Instrumentul MOXIE funcționează prin electroliză, care folosește căldura extremă pentru a separa atomii de oxigen din moleculele de dioxid de carbon, care alcătuiesc în jur de 95% din atmosfera lui Marte.

Restul de 5% din atmosfera marțiană este alcătuită în principal din azot molecular și argon. Oxigenul există pe Marte doar în cantități minime.

Prima extragere de oxigen a avut loc la doar o zi după zborul istoric al lui Ingenuity

Însă, în cantități abundente, oxigenul este considerat crucial pentru explorarea umană a Planetei Roșii, atât ca sursă sustenabilă de aer respirabil pentru astronauți cât și ca un ingredient necesar pentru combustibilul care poate aduce rachetele înapoi pe Pământ.

Cantitățile necesare pentru lansarea rachetelor în spațiu de pe Marte sunt de-a dreptul uimitoare. Potrivit NASA, lansarea unei rachete cu patru astronauți de pe suprafața marțiană ar necesita în jur de 7 tone de combustibil, combinat cu 25 de tone de oxigen, scrie Reuters.

MOXIE este conceput să genereze până la 10 grame pe oră. Astfel, oamenii de știință au de gând să mai folosească instrumentul de cel puțin nouă ori în următorii doi ani.

Prima extragere de oxigen a avut loc la doar o zi după ce NASA a reușit primul zbor controlat pe o altă planetă cu elicopterul în miniatură Ingenuity. La fel ca MOXIE, elicopterul a ajuns pe Marte la bordul roverului Perseverance, al cărui misiune principală este să caute fosile de microbi antici care ar fi prosperat pe Planeta Roșie în urmă cu miliarde de ani.

MOXIE, un mic prototip auriu, va produce în curând oxigen pe Marte. Tehnologia poate revoluționa explorarea spațială umană