Home » Știință » MOXIE, un mic prototip auriu, va produce în curând oxigen pe Marte. Tehnologia poate revoluționa explorarea spațială umană

Sursa foto: NASA/JPL-Caltech
Publicat: 22.03.2021

După ce a amartizat în siguranță la începutul lunii februarie, roverul Perseverance al NASA începe treptat explorarea științifică a Planetei Roșii.

În următoarele săptămâni, robotul de mărimea unei mașini va deschide calea pentru viitoarele misiuni umane pe alte planete cu ajutorul unui mic instrument numit Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment (MOXIE).

MOXIE va produce în curând oxigen prețios din atmosfera otrăvitoare a lui Marte. Instrumentul este o cutie aurie de dimensiune unei cutii pentru pâine. MOXIE este deocamdată la loc sigur în interiorul roverului. De acolo, va desfășura prima demonstrație pe o altă planetă a utilizării resurselor in-situ (ISRU). Asta înseamnă folosirea resurselor locale pentru explorare în loc de aducerea materialelor necesare de pe Pământ. NASA este demult interesată în ISRU.

De cât oxigen are nevoie o navă spațială pentru a se întoarce de pe Marte?

Deși oxigenul ajută astronauții să respire, acesta este și mai important pentru propulsia rachetelor. În combinație cu azot, oxigenul produce o explozie puternică ce poate fi folosită pentru propulsarea rachetelor moderne.

Pe lângă propulsia necesară pentru a călători spre Marte, o navă spațială care aduce oameni pe Planeta Roșie ar avea nevoie de până la 45.000 de kilograme de oxigen pentru a se întoarce acasă. „Putem trimite acel oxigen de pe Terra până pe Marte, însă dacă îl putem produce pe suprafața marțiană am economisi o sumă considerabilă de bani”, a explicat Eric Daniel Hinterman, inginer aerospațial și membru al echipei MOXIE.

Când va avea loc primul experiment al lui MOXIE?

Orice oxigen adițional produs prin tehnologia ISRU ar putea fi folosit la sistemele de susținere a vieții pentru astronauții aflați pe suprafața marțiană.

Deși primul experiment al lui MOXIE nu a fost programat încă, acesta este așteptat să aibă loc cândva în primele luni ale roverului Perseverance pe Marte. Instrumentul folosește o tehnologie numită electroliză solidă a oxigenului.

Procesul implică colectarea unei mostre din atmosfera marțiană, care este aproape în totalitate dioxid de carbon, o moleculă care conține un atom de carbon și doi de oxigen. MOXIE va încălzi apoi aerul până la 800 de grade Celsius și va produce un voltaj. Astfel, dioxidul de carbon ar putea fi descompus, producând monoxid de carbon și un singur atom de oxigen.

MOXIE este doar un mic prototip, de 200 ori mai mic decât instrumentul care va fi folosit de viitoarele misiuni

MOXIE nu va stoca oxigenul produs. Prototipul va verifica pur și simplu dacă elementul a fost produs cu succes și apoi îl va elibera înapoi în atmosferă. De asemenea, MOXIE este doar un mic prototip de aproape 200 de ori mai mic decât o mașinărie similară care ar putea fi folosită de viitoarele misiuni umane, potrivit Live Science.

Experimentul va fi desfășurat de mai multe ori într-un an marțian. Astfel, cercetătorii se vor asigura că poate funcționa într-o varietate de condiții. Deși tehnologia funcționează pe Terra, „pentru a avea încredere că ne va ajuta să supraviețuim, trebui să testăm tehnologia pe Marte”, a mai spus Hinterman.

Roverul Perseverance a început oficial căutarea de semne de viață pe planeta Marte

Unde este roverul Perseverance în imaginile impresionante surprinse cu planeta Marte

Filmul amartizării roverului Perseverance. NASA a publicat și mii de imagini nealterate cu planeta Marte

Legătura ciudată dintre coșmaruri și bolile autoimune
(P) Ulei pentru cutie de viteze manuală: caracteristici de care să ții cont pentru ca mașina să funcționeze perfect
Test de cultură generală. Ce au oamenii și nu are niciun alt animal de pe Pământ?
Dr. Mihai Niculescu, Părintele Nutriției spune adevărul despre DIETE și SLĂBIT, în EXCLUSIVITATE, la „Altceva cu Adrian Artene”
Record mondial! Un nepalez a escaladat vârful Everest pentru a 30-a oară
Maimuțele urlătoare din Mexic cad moarte din copaci din cauza căldurii extreme
Se împlinesc 481 de ani de la moartea omului care ne-a învăţat că Pământul se învârte în jurul Soarelui
Unde vrea Marea Britanie să construiască următoarea mare centrală nucleară?
O nouă metodă de vindecare a leucemiei! Ce au descoperit cercetătorii elvețieni?
A fost deschisă o nouă anchetă în cazul morții actorului Matthew Perry
Un alpinist român a fost găsit mort pe Everest
Ce viitor are omenirea în Univers? „Abia vom face față unui zbor spre alte planete”
Cine a fost politicianul care i-a captivat pe români prin frumusețea sufletului: „N-a fost om care să bată la ușa lui fără să-și vadă durerea alinată”
Astronomii au observat pentru prima dată coliziunea dintre două găuri negre din Universul antic
O nouă „regulă a biologiei” ar putea explica mai bine evoluția și îmbătrânirea
Pielea bizară a unui dinozaur este o „bijuterie” de fosilă. Ce secrete ascunde?