Home » Stiinta » MOXIE, un mic prototip auriu, va produce în curând oxigen pe Marte. Tehnologia poate revoluționa explorarea spațială umană

03.22.2021
Sursa foto: NASA/JPL-Caltech

După ce a amartizat în siguranță la începutul lunii februarie, roverul Perseverance al NASA începe treptat explorarea științifică a Planetei Roșii.

În următoarele săptămâni, robotul de mărimea unei mașini va deschide calea pentru viitoarele misiuni umane pe alte planete cu ajutorul unui mic instrument numit Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment (MOXIE).

MOXIE va produce în curând oxigen prețios din atmosfera otrăvitoare a lui Marte. Instrumentul este o cutie aurie de dimensiune unei cutii pentru pâine. MOXIE este deocamdată la loc sigur în interiorul roverului. De acolo, va desfășura prima demonstrație pe o altă planetă a utilizării resurselor in-situ (ISRU). Asta înseamnă folosirea resurselor locale pentru explorare în loc de aducerea materialelor necesare de pe Pământ. NASA este demult interesată în ISRU.

De cât oxigen are nevoie o navă spațială pentru a se întoarce de pe Marte?

Deși oxigenul ajută astronauții să respire, acesta este și mai important pentru propulsia rachetelor. În combinație cu azot, oxigenul produce o explozie puternică ce poate fi folosită pentru propulsarea rachetelor moderne.

Pe lângă propulsia necesară pentru a călători spre Marte, o navă spațială care aduce oameni pe Planeta Roșie ar avea nevoie de până la 45.000 de kilograme de oxigen pentru a se întoarce acasă. „Putem trimite acel oxigen de pe Terra până pe Marte, însă dacă îl putem produce pe suprafața marțiană am economisi o sumă considerabilă de bani”, a explicat Eric Daniel Hinterman, inginer aerospațial și membru al echipei MOXIE.

Când va avea loc primul experiment al lui MOXIE?

Orice oxigen adițional produs prin tehnologia ISRU ar putea fi folosit la sistemele de susținere a vieții pentru astronauții aflați pe suprafața marțiană.

Deși primul experiment al lui MOXIE nu a fost programat încă, acesta este așteptat să aibă loc cândva în primele luni ale roverului Perseverance pe Marte. Instrumentul folosește o tehnologie numită electroliză solidă a oxigenului.

Procesul implică colectarea unei mostre din atmosfera marțiană, care este aproape în totalitate dioxid de carbon, o moleculă care conține un atom de carbon și doi de oxigen. MOXIE va încălzi apoi aerul până la 800 de grade Celsius și va produce un voltaj. Astfel, dioxidul de carbon ar putea fi descompus, producând monoxid de carbon și un singur atom de oxigen.

MOXIE este doar un mic prototip, de 200 ori mai mic decât instrumentul care va fi folosit de viitoarele misiuni

MOXIE nu va stoca oxigenul produs. Prototipul va verifica pur și simplu dacă elementul a fost produs cu succes și apoi îl va elibera înapoi în atmosferă. De asemenea, MOXIE este doar un mic prototip de aproape 200 de ori mai mic decât o mașinărie similară care ar putea fi folosită de viitoarele misiuni umane, potrivit Live Science.

Experimentul va fi desfășurat de mai multe ori într-un an marțian. Astfel, cercetătorii se vor asigura că poate funcționa într-o varietate de condiții. Deși tehnologia funcționează pe Terra, „pentru a avea încredere că ne va ajuta să supraviețuim, trebui să testăm tehnologia pe Marte”, a mai spus Hinterman.

Roverul Perseverance a început oficial căutarea de semne de viață pe planeta Marte