Home » Știință » 500 de milioane de țânțari modificați genetic vor fi eliberați în Arhipelagul Florida Keys, iar locuitorii sunt furioși

Publicat: 30.04.2021

Islamorada este un sat încorporat care cuprinde 32 de kilometri de insule în Arhipelagul Florida Keys. De asemenea, Islamorada este atât de îngust încât oceanul poate fi văzut pe ambele părți.

Într-o după-amiază de vineri în luna martie, Virginia Donaldson, un locuitor al Islamorada, a povestit jurnaliștilor de la Futurism că doi bărbați în uniforme i-au bătut la ușă într-o zi, spunând că sunt angajați ai „serviciului de control al țânțarilor”, și au rugat-o să participe la un nou program de combatere a dăunătorilor.

Donaldson se grăbea, așa că a semnat niște hârtii și a privit cum cei doi bărbați au agățat un mic recipient negru de capturare a țânțarilor într-un copac din curtea sa.

„Nici măcar nu știu ce am semnat. Pur și simplu mi-am semnat numele. M-am gândit că este vorba de combaterea țânțarilor așa că am zis… da, de ce nu?”, a explicat Donaldson.

Furioși că Oxitec le-a forțat comunitatea să fie folosită ca un vas Petri

Fără să-și dea seama, Donaldson a fost de acord să participe într-un experiment genetic în timpul căruia o companie de biotehnologie numită Oxitec va elibera 500 de milioane de țânțari modificați genetic pentru a elimina populația locală de țânțari dintr-o zonă întinsă a Arhipelagului Florida Keys.

Împerecherea și eliberarea insectelor modificate genetic pare ceva de domeniul științifico-fantasticului, însă se întâmplă deja în lumea noastră. La nivel local, unii sunt de acord cu ideea și alții se împotrivesc. Neînțelegerile s-au agravat, iar unii locuitori chiar au amenințat că vor distruge echipamentul companiei Oxitec.

Susținătorii spun că aceasta este o nouă modalitate de a scăpa de țânțarii enervanți și purtători de boli. Însă, alți locuitori sunt furioși pentru că ei consideră că Oxitec le-a forțat comunitatea să fie folosită ca un vas Petri pentru un experiment de editare genetică care nu a fost îndeajuns de mult verificat.

„Riscăm totul, nu câștigăm nimic, iar totul este în beneficiul Oxitec”

„Eu cred că este criminal, suntem intimidați și hărțuiți pentru a participa la acest experiment. Este criminal pentru că suntem supuși la terorism chiar de propriul consiliu pentru combaterea țânțarilor din Florida Keys”, a precizat Meagan Hull, locuitor din Islamorada, în timpul unei dezbateri aprinse de la consiliul local în luna martie.

„Riscăm totul, nu câștigăm nimic, iar totul este în beneficiul Oxitec”, a adăugat Hull, citată de Futurism.

Oxitec, în colaborare cu Agenție de Protecție a Mediului (EPA) din SUA și guvernele locale, are de gând să elibereze 500 de milioane de țânțari care au primit de la oamenii de știință o genă numită OX5034. Procesul a durat ani buni. EPA a aprobat planul Oxitec în mai 2020 prin intermediul unui autorizații speciale care permite companiilor să testeze noi pesticide în lumea reală.

Cum va funcționa experimentul cu țânțari modificați genetic?

Compania de biotehnologie Oxitec spune că toți țânțarii sunt masculi, care nu mușcă oameni, iar aceștia se vor împerechea cu femele sălbatice care mușcă. Însă, aceștia vor transmite mai departe gena OX5034 care va împiedeca orice progenituri ale femelelor să ajungă la maturitate. Teoria este că astfel populația de femele țânțari din zonă va fi redusă.

Acest experiment din lumea reală, așteptat să înceapă cât mai curând, va ținti specia de țânțari Aedes aegypti. Acești țânțari reprezintă doar 4% din populația de țânțari din Florida Keys, dar sunt asociați cu aproape toate cazurile de boli generate de țânțari. Oxitec susține că experimentul va ajuta la combaterea răspândirii bolilor care afectează oameni, precum febra Dengue și Zika.

„Cu cât pun mai multe întrebări, cu atât primesc mai puține răspunsuri”

Dacă experimentul va avea succes, ar putea reprezenta o cale extrem de țintită de a elimina dăunători fără insecticide chimicale periculoase. Asta ar putea însemna mai puține pagube pentru insecte locale precum albine sau fluturi. Oxitec a mai spus rezidenților și jurnaliștilor că experimentul este o cale de a evita stropirea cu pesticide chimicale. Totuși, consiliul de combatere a țânțarilor din Florida Keys nu are în plan reducerea utilizării pesticidelor chimicale. Chiar dacă experimentul va avea un succes desăvârșit, comunitatea tot va trebui să stropească la fel de mult pentru a controla alte specii de țânțari din zonă care nu vor fi afectați de experimentul Oxitec.

„Chiar am încercat să fiu de partea lor. Însă, cu cât pun mai multe întrebări, cu atât primesc mai puține răspunsuri”, a explicat un alt locuitor din Islamorada.

Criticii se tem că țânțarii modificați genetic și populația sălbatică vor crea hibrizi genetici, însă Oxitec susține că experimentul nu prezintă niciun pericol și nu va modifica permanent populația mai răspândită de țânțari.

Cercetătorii au descoperit că paraziții de malarie rămân ascunși în organismul uman, în afara sezonului de țânțari

Un cercetător s-a lăsat mușcat de țânțari purtători de febră Dengue

Motivul pentru care 750 de milioane de ţânţari modificaţi genetic vor fi eliberaţi în Arhipelagul Florida Keys

Test de cultură generală. Care mare personalitate istorică a avut o dublură?
Rechinii brazilieni prezintă urme de cocaină în organism, au descoperit cercetătorii
Trenuri întârziate în Anglia după ce o broască țestoasă s-a urcat încet pe șine
Câți bani ar putea primi de la Guvern elevii cu media 10 la Evaluarea Națională și Bacalaureat?
În urmă cu 107 ani avea loc cea mai mare bătălie de pe Frontul românesc din Primul Război Mondial: „Mărăşeşti fu mormântul iluziilor germane”
George Clooney l-a lăudat pe Joe Biden pentru „salvarea democrației”
Criză de apă în Grecia în plin sezon turistic
Șefa Serviciilor Secrete a demisionat după atentatul asupra lui Donald Trump
Cât a costat criza provocată de Crowdstrike? 8,5 milioane de PC-uri au fost afectate
Cum a plecat un medic român la război: Tată-meu mi-a dat sabia şi revolverul lui, restul l-am adunat cum am putut
Comoara găsită de roverul Curiosity pe Marte după ce a crăpat o stâncă
O adevărată „mină de aur”: 800 de tipuri de grâu ar putea salva lumea
Sfaturile lui Titu Maiorescu pentru tânărul politician Constantin Argetoianu
Cromozomi antici de mamut lânos, descoperiți în piele veche de 52.000 de ani
Anestezicele ar funcționa prin inducerea haosului în creier
Noi speranțe în lupta cu HIV, după ce încă un bărbat a fost vindecat de virus
Test de cultură generală. Ce obicei alimentar ciudat avea Charles Darwin?
Un telescop spațial care a costat mai bine de 800 de milioane de dolari a fost avariat de „un micrometeoroid”