Home » Știință » NASA va derula două misiuni pe planeta Venus, după mai bine de 30 de ani de la ultima vizită

Credit foto: NASA/JPL-Caltech
Publicat: 06.06.2021

NASA a anunțat două noi misiuni pe planeta Venus care vor fi lansate la sfârșitul deceniului și au ca scop aflarea modului în care cel mai apropiat vecin planetar al Pământului a ajuns un peisaj de coșmar în timp ce planeta noastră a prosperat.

Aceste două misiuni au ca scop înțelegerea modului în care Venus a ajuns o lume de infern, capabilă de topirea plumbului de la suprafață. Misiunile vor oferi întregii comunității științifice șansa de a investiga o planetă pe care nu am mai vizitat-o de mai bine de 30 de ani”, a explicat Bill Nelson, noul administrator al agenției spațiale americane.

Misiunile au primit o finanțare de 500 milioane de dolari prin Discovery Program al NASA, iar fiecare este așteptată să fie lansată în intervalul de timp 2028 și 2030.

Ambele misiuni au fost alese printr-un proces îndelungat care a fost bazat pe valoare științifică și fezabilitate.

DAVINCI+ și VERITAS. Care va fi scopul acestor misiuni?

DAVINCI+, acronim pentru Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gases, Chemistry, and Imaging, va obține mai multe detalii despre compoziția atmosferei planetei Venus astfel încât să înțelegem cum s-a format și evoluat. Misiunea mai are ca scop și stabilirea faptului dacă planeta a avut la un moment dat un ocean.

Misiunea DAVINCI+ va măsura cu precizie nivelurile de gaze nobile și alte elemente pentru a afla ce a creat efectul de seră pe care îl observăm în ziua de astăzi. De asemenea, misiunea va trimite înapoi pe Pământ primele imagini de înaltă-rezoluție cu elementele geologice ale planetei Venus care sunt comparabile cu continentele Terrei. Aceste elemente geologice, numite „tesserae”, sugerează că Venus ar putea avea plăci tectonice.

A doua misiune a fost numită VERITAS, acronim pentru Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography, and Spectroscopy. VERITAS va avea ca scop cartografierea suprafeței planetei Venus de pe orbită și analizarea istoriei geologice a lui Venus.

„Este incredibil cât de puține știm despre Venus”

Cu ajutorul unui tip de radar care este folosit pentru construirea structurilor tridimensionale, VERITAS va confirma dacă vulcanii și cutremurele încă mai sunt prezente pe planetă, potrivit Science Alert.

Deși misiunea este coordonată de NASA, Centrul Aerospațial German va furniza instrumentul cu infraroșu, în timp ce Agenția Spațială Italiană și Centrul Național pentru Studii Spațiale al Franței vor contribui cu radarul și alte părți ale misiunii.

„Este incredibil cât de puține știm despre Venus, însă rezultatele acestor misiuni ne vor spune mai multe, de la norii planetei și vulcanii de la suprafață și până la miezul său. Va fi de parcă am redescoperi planeta Venus”, a subliniat Tom Wagner, om de știință din cadrul Discovery Program al NASA.

Cât durează cea mai lungă zi din Sistemul Solar? Venus are răspunsul