Home » Stiinta » Prima materie din Univers ar fi fost un lichid perfect

Prima materie din Univers ar fi fost un lichid perfect

Ioana Matei 06.08.2021
Credit foto: Shutterstock

Oamenii de știință au recreat prima materie care a apărut după Big Bang. De pe urma exploziei violente care a creat Universul, un tip primordial de materie și-a făcut apariția.

Materia este cunoscută drept plasma quark-gluon (PQG) sau Supa Quark. A durat doar o fracțiune de secundă, însă, pentru prima oară, cercetătorii au reușit să analizeze caracteristicile similare unui lichid ale plasmei, descoperind că aceasta are mai puțină rezistență la flux decât orice altă substanță cunoscută. Totodată, oamenii de știință au stability cum a evoluat în primele momente ale Universului timpuriu.

„Acest studiu ne arată evoluția PQG și ar putea sugera în cele din urmă modul în care Universul timpuriu a evoluat în prima microsecundă după Big Bang”, a explicat You Zhou, profesor la Institutul Niels Bohr din cadrul Universității din Copenhaga, Danemarca.

După Big Bang, Universul ar fi fost o „supă de energie”

După Big Bang, Universul ar fi fost o „supă de energie” înainte să se extindă rapid în timpul unei perioade cunoscute drept inflație cosmică, care a permis Universul să se răcească suficient de mult încât să se formeze materia. Primele entități care ar fi apărut ar fi fost quarkurile, particule fundamentale, și gluonii, care poartă forța uriașă ce leagă quarkurile. Pe măsură ce Universul s-a răcit, aceste particule au format particule subatomice numite hadroni, unele dintre acestea fiind cunoscute drept protoni și neutroni.

Cercetătorii au creat această „supă” la cel mai mare accelerator de particule din lume, Large Hadron Collider (LHC) aflat în apropiere de Geneva, Elveția. Prin producerea de coliziuni între nuclee atomice, oamenii de știință au reușit să creeze o mică minge de foc care efectiv topește particulele până la forma lor primordială timp de o fracțiune de secundă.

Cercetătorii cred că au creat pentru prima oară PQG în 2000, însă ultimul experiment a fost prima dată când au putut analiza în detaliu caracteristicile naturii sale lichide, scrie Live Science.

Plasma quark-gluon a fost un lichid perfect

Studiul a fost publicat la data de 11 mai în jurnalul Physics Letters B.

Având în vedere că plasma a rezistat doar 10 până la minus 23 secunde, oamenii de știință au folosit noi simulări computerizate alături de datele obținute cu ajutorul unui instrument numit ALICE (A Large Ion Collider Experiment) din accelerator pentru a înțelege proprietățile materiei și cum s-ar fi schimbat de la formare și până atunci când a fost condensată în hadroni. Cercetătorii au descoperit că PQG a fost un lichid perfect, ceea ce înseamnă că nu avea aproape deloc vâscozitate și rezistență la flux, schimbându-și forma în timp într-un mod nemaivăzut până acum la alte forme de materie.

Această informație îi ajută pe oamenii de știință să înțeleagă cum era Universul în primele momente după Big Bang. Mai multe studii i-ar putea ajuta pe cercetători să înțeleagă modul în care quarkurile și gluonii sunt aranjați în protoni și neutroni și „fac legătura cu stadiul timpuriu numit inflație cuantică în modelul Big Bang”.

Cosmologii creează 4.000 de versiuni ale Universului pentru a rezolva misterul Big Bang