Home » Știință » Roverul Perseverance al NASA caută urme ale vieții antice pe Marte

Roverul Perseverance al NASA caută urme ale vieții antice pe Marte

Credit foto: NASA/JPL-Caltech
Publicat: 23.07.2021

Perseverance, ultimul rover trimis de NASA pe Marte, a început să caute în detaliu urme ale existenței vieții pe Planeta Roșie.

Roverul a analizat roci și praf pentru a găsi dovezi ale vieții microbiene antice. Totodată, se pregătește să colecteze și primul eșantion de rocă care va fi adus pe Terra de o misiune viitoare.

Procesul de colectare este unul prelungit, durând aproximativ 11 zile deoarece roverul Perseverance folosește toate instrumentele din dotare pentru a identifica cea mai bună rocă și pentru a găsi material similar în apropiere. Scopul este de a avea o mostră bună și una geamănă care vor fi studiate de rover.

Ulterior, în anii care vor uma, NASA va combina datele colectate de Perseverance cu cele analizate pe Pământ.

„Când Neil Armstrong a colectat primul eșantion din Marea Liniștii, în urmă cu 52 de ani, a început un proces care avea să rescrie ceea ce știa omenirea despre Lună”, a declarat Thomas Zurbuchen, din cadrul NASA.

Începutul unei noi ere științifice

„Am toate așteptările că primul eșantion al Perseverance din craterul Jezero și cele care vor urma vor face același lucru și pentru Marte. Suntem în pragul unei noi ere a științei și descoperirii planetare”, a mai spus el, citat de IFL Science.

Mostra principală care va fi colectată trebuie să nu măsoare mai mult decât o bucată de cretă. Mica rocă va fi măsurată, închisă ermetic și depozitată. Va fi colectată din ceea ce ar putea fi cele mai adânci și vechi bucăți de rocă expuse dintr-o mică zonă din craterul marțian Jezero, pe care roverul o explorează din 1 iunie.

Cu speranța că va găsi dovezi ale existenței vieții de odinioară de pe Marte, Perseverance nu se va opri doar la asta, având și misiunea să contribuie la înțelegerea geologiei lui Marte.

Nu orice eșantion pe care Perseverance îl colectează este destinat căutării vieții antice și nu ne așteptăm ca prima mostră să ofere dovezi definitive într-un fel sau altul”, a precizat Ken Farley, omul de știință de la Caltech implicat în proiectul Perseverance.

„Deși rocile din această unitate geologică nu sunt capsule ale timpului pentru materii organice, credem că proveneau de la formarea craterului Jezero și sunt incredibil de valoroase pentru a umple golurile privind cunoașterea acestei regiuni din punct de vedere geologic, aspecte pe care avem mare nevoie să le știm dacă descoperim că a existat viață odată pe Marte”, a mai spus el.

Roverul Curiosity al NASA ar fi detectat emisii recente de metan pe planeta Marte