Home » Știință » 28 de virusuri antice necunoscute științei, găsite într-un ghețar tibetan

28 de virusuri antice necunoscute științei, găsite într-un ghețar tibetan

Viruși vechi de 15.000 de ani, descoperiți în probe de gheață prelevate din Platoul Tibetan din China/Credit foto: Unsplash/ Gene Taylor
Publicat: 09.08.2021

Virusuri vechi de 15.000 de ani au fost descoperite recent în probe de gheață prelevate din Platoul Tibetan din China, majoritatea fiind diferite de oricare dintre virusurile cunoscute în prezent de știință.

Studiul, publicat în revista „Microbiome”, ar putea ajuta oamenii de știință să înțeleagă evoluția virusului și schimbările climatice.

Două miezuri de gheață au fost colectate recent de la altitudini extrem de mari – de peste 6705 metri – din calota de gheață Guliya, din vestul Chinei.

Zhi-Ping Zhong, cercetător la Centrul de cercetări polare și climatice Byrd al Universității de Stat din Ohio, cel care a făcut descoperirea, a explicat că ghețarii pe care i-au examinat s-au format pe o perioadă lungă de timp, colectând praf și gaze, precum și virusurile, potrivit Bigthink.

„Ghețarii din vestul Chinei nu au fost suficient de bine studiați până acum, scopul nostru fiind tocmai acela de a folosi cât mai multe informații de genul celor obținute recent pentru a reflecta mediile din trecut”, a spus el.

33 de genomi virali

Oamenii de știință au identificat nu mai puțin de 33 de genomi virali, dintre care 28 sunt noi și nu au fost descriși anterior.

Co-autor al studiului, Matthew Sullivan, profesor de microbiologie la Ohio State, a spus că virusurile depistate recent au fost create pentru condiții extreme. „Aceste virusuri au semnături de gene care îi ajută să infecteze celulele din medii reci – doar semnături genetice suprarealiste pentru modul în care un virus este capabil să supraviețuiască în condiții extreme”, a afirmat cercetătorul.

Metoda dezvoltată de oamenii de știință pentru a decontamina nucleele în interesul studierii microbilor din interior poate fi aplicată probelor prelevate din alte soluri dure, cum ar fi cele de pe Marte.

Tehnica implică îndepărtarea stratului exterior de miez de gheață. Apoi, miezul este curățat cu alcool și apă.

Virusuri din gheață, periculoși pentru oameni?

În privința posibilității ca virusurile descoperite în gheață să fie periculoase pentru oameni, Sullivan a fost categoric, afirmând că virusurile cu pricina au fost neutralizate prin procedeul chimic al „extracției acizilor nucleici”.

Virusuri de peste 15.000 de ani, descoperite în gheţarii din Tibet