Home » Stiinta » Ce se întîmplă dacă fumezi dintr-o țigară electronică timp de 30 de minute? Oamenii de știință trag un semnal de alarmă

Mihaela STOICA 08.19.2021
Fumătorii au niveluri ridicate de stres oxidativ / Credit foto: Hepta

Anunțat inițial ca o modalitate de a combate dependența de țigările tradiționale, vapatul (vaping) s-a dovedit în ultimii ani că nu este lipsit de riscuri. O serie de studii au demonstrat că are un impact negativ asupra plămânilor și inimii și a fost relaționat cu o creștere misterioasă a leziunilor și a deceselor printre utilizatorii de țigări electronice.

Cercetătorii de la UCLA au descoperit un nou dezavantaj al țigărilor electronice: o sesiune de vapare de 30 de minute este suficientă pentru a crește semnificativ stresul oxidativ, un fenomen cauzat de celulele care creează și depozitează un exces de radicali liberi și puțini antioxidanți pentru a le face față.

Radicalii liberi și antioxidanții trebuie să se poată controla reciproc. Stresul oxidativ celular apare atunci când există un dezechilibru între cei doi, iar radicalii liberi străbat celulele și deteriorează țesutul, proteinele și ADN-ul. Din această cauză pot apărea o serie de boli sau afecțiuni precum accidentele vasculare cerebrale, dar și o accelerare a procesului de îmbătrânire.

„De-a lungul timpului, acest dezechilibru poate juca un rol semnificativ în apariția anumitor boli, inclusiv a bolilor cardiovasculare, pulmonare și neurologice, precum și a cancerului”, a explicat Holly Middlekauff, autorul principal al studiului publicat în revista JAMA Pediatrics.

Un efect grav al țigărilor electronice

Cercetătorii s-au declarat surprinși de „gravitatea efectului pe care o sesiune de vapare îl poate avea asupra tinerilor sănătoși”.

Pentru studiu, au recrutat 32 de subiecți cu vârste cuprinse între 21 și 33 de ani, dintre care nouă fumau țigări obișnuite, alți 12 inhalau vapori de la țigările electronice, iar restul de 11 a reprezentat grupul de control alcătuit din nefumători.

Toți participanții au luat parte la o sesiune de fumat țigări electronice timp de o jumătate de oră. Oamenii de știință le-au prelevat probe de celule imunitare atât înainte, cât și după experiment.

Rezultatele au fost neașteptate. La persoanele care nu fumează în mod obișnuit, nivelurile de stres oxidativ au fost de două până la patru ori mai mari după ce au inhalat vaporii țigărilor electronice decât înainte. „Acest lucru este deosebit de îngrijorător”, a afirmat Middlekauff.

Țigările electronice cresc stresul oxidativ / Credit foto: Hepta

„Această scurtă sesiune de vapat nu a fost diferită de ceea ce ar putea experimenta la o petrecere”, a spus Middlekauff, „totuși efectele au fost dramatice”.

Cercetătorii au remarcat că la fumătorii obișnuiți și cei care vapează, nivelul de stres oxidativ a rămas același și după experiment, însă au precizat că era unul ridicat.

Nu se cunoaște din ce cauză crește stresul oxidativ

Oamenii de știință nu cunosc motivul pentru care aceste niveluri de stres oxidativ sunt crescute, nefiind siguri dacă nu se reduce doar la țigările electronice cu nicotină sau fără. Deși nu există nicio îndoială că fumul de țigară provoacă stres oxidativ, rolul nicotinei trebuie investigat. Nici vaporii țigărilor electrice nu sunt tocmai lipsiți de potențiale toxine, așa că următorul obiectiv al cercetătorilor este să afle ce anume cauzează efectul.

„Deși există percepția că țigările electronice sunt mai sigure decât țigările din tutun, aceste constatări arată clar și definitiv că nu există un nivel sigur de vapat”, a spus Middlekauff, citat de IFL Science. „Rezultatele sunt clare, lipsite de ambiguitate și îngrijorătoare”, a concluzionat el.

Studiile arată că țigările electronice nu îi ajută pe fumători să renunțe la viciu

Instagram interzice influencerilor să promoveze ţigările electronice, produsele din tutun şi armele

Ţigările electronice cresc cu o treime riscul de boli pulmonare

Un magnet îndeajuns de puternic încât să ridice un portavion, dezvăluit în Franța. La ce va fi folosit
Există o legătură între ADHD și demență de-a lungul generațiilor
Numărul zilelor cu temperaturi care ating 50°C s-a dublat în fiecare an. Avertismentul specialiștilor!
Virgin Galactic a anunțat că amână următorul zbor spațial. Motivul pentru care a luat decizia