Home » Știință » Avans istoric pentru fuziunea nucleară. Fizicienii au generat o cantitate imensă de energie

Credit foto: Lawrence Livermore National Laboratory/ Don Jedlovec
Publicat: 24.08.2021

Oamenii de știință au anunțat că au generat o cantitate imensă de energie din fuziune, folosind lasere de mărimea a trei terenuri de fotbal, astfel oferind speranțe pentru dezvoltarea unei noi surse de energie curată.

Experții și-au concentrat rețeaua uriașă de aproape 200 de lasere pe un mic punct pentru a crea o cantitate considerabilă de energie, de opt ori mai mult decât au reușit până acum.

Deși energia a durat doar o fracțiune de secundă, reușita i-a adus pe cercetători mai aproape de „Sfântul Graal” al aprinderii prin fuziune, momentul în care generează mai multă energie decât consumă.

„Rezultatul reprezintă un avans istoric pentru cercetările în privința fuziunii”, a spus Kim Budil, director al Laboratorului Național Lawrence Livermore, care administrează National Ignition Facility din California, acolo unde a avut loc experimentul.

Fuziunea nucleară, o potențială sursă de energie în viitor

Fuziunea nucleară este considerată de oamenii de știință o potențială sursă de energie în viitor, în special pentru că produce foarte puține deșeuri și nu generează gaze cu efect de seră.

Este diferită de fisiune, o tehnică folosită momentan în centralele nucleare, acolo unde legăturile nucleelor atomice sunt separate pentru a produce energie. În procesul de fuziune, două nuclee atomice sunt unite pentru a crea unul greu. În experimentul din cazul de față, cercetătorii au folosit doi izotopi de hidrogen, astfel ajungând la heliu. Același proces are loc în stele, inclusiv în Soarele nostru, scrie Science Alert.

„Cel mai semnificativ avans în fuziune inerțială de la începutul cercetărilor în 1972”

„Echipa a făcut o treabă extraordinară. Acesta este cel mai semnificativ avans în fuziune inerțială de la începutul cercetărilor în 1972”, a precizat profesorul Steven Rose, director adjunct al centrului pentru cercetare de la Imperial College London.

Însă, Jeremy Chittenden, director adjunct al aceluiași centru din Londra, a avertizat că transformarea acestei surse de energie în una utilizabilă nu va fi ușor.

„Transformarea acestui concept într-o sursă regenerabilă de curent electric va fi probabil un proces îndelungat și va implica obstacole tehnice semnificative”, a spus Chittenden.

„Soarele artificial” al Chinei, reactorul de fuziune nucleară, a stabilit un nou record mondial